آبیاری بارانی و موضعی و جی آی اس در کشاورزی

در اینجا با انواع سیستمهای آبیاری در کشاورزی آشنا می شوید که شامل انتخاب سیستم، طراحی، اجرا، بهره برداری، نگهداری و... است

آبیاری بارانی و موضعی و جی آی اس در کشاورزی

در اینجا با انواع سیستمهای آبیاری در کشاورزی آشنا می شوید که شامل انتخاب سیستم، طراحی، اجرا، بهره برداری، نگهداری و... است

آبیاری بارانی و موضعی و جی آی اس در کشاورزی

♥ *** راه در جهان یکیست و آن راه راستی است ***♥
شما دوستان عزیز آزادانه و حتی بدون ذکر منبع می توانید از همه مطالب این وبلاگ استفاده کنید.

خلاصه:
با توجه به کمبود آب در آینده کنترل و مدیریت منابع آبی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و روند رو به رشد جمعیت در کشورهای مختلف نیاز به غذای کافی و توجه به امنیت غذایی را در اولویت تصمیم گیریهای دولتی قرار می دهد . کشاورزی به خصوص در کشورهای در حال توسعه بزرگترین مصرف کننده آب است و این عدد در ایران در حدود 90 درصد از منابع آب شیرین است ، لذا آبی که محصولات کشاورزی برای رشد و به ثمر رسیدن خود مصرف می کنند اهمیت زیادی پیدا می کند و بحث آب مجازی مطرح می شود برای مثال آبی که یک کیلوگرم گندم مصرف می کند حدود 1300 لیتر است که به آن آب مجازی می گویند این آب در حقیقت واقعی است زیرا مصرف شده و در صورت واردات و صادرات محصولات کشاورزی از کشوری به کشور دیگر منتقل می شود. کشورها می توانند با مدیریت آب مجازی از کاشت محصولاتی که آب زیادی مصرف می کنند کم کنند و با جابجایی هایی میزان آب ورودی و خروجی از کشور خود را با توجه به تعریف آب مجازی کنترل کنند.
مقاله حاضر در مورد مبادلۀ آب مجازی در ارتباط با نقش آب مجازی در ایران و بررسی موردی استان اصفهان بوده و تمرکز آن بر ارزیابی راه کار "امکان استفاده از آب مجازی" برای بهبود بهره وری در مصرف آب می باشد. همچنین روند  مبادلۀ آب مجازی با توجه به کمبود رو به افزایش آب تحلیل شده است.


مقدمه :
آبی که در مراحل مختلف تولید یک کالا استفاده می شود بنام آب مجازی شناخته می شود که این آب در حقیقت کاملا واقعی است و لفظ مجازی معنی آب غیر واقعی را ندارد. البته این تعریف در مورد محصولات کشاورزی کمی فرق دارد چون آب مجازی مثلا در مورد گندم تا ابتدای خروج از مزرعه محاسبه می شود و بقیه آبی که در مراحل مختلف آماده سازی محصول برای استفاده نهایی بکار می رود محاسبه نمی شود. برای مثال تولید هر کیلوگرم از غلات در شرایط جوی مطلوب بصورت حدودی بین 1 تا 2 مترمکعب آب نیاز دارد و اگر دما و تبخیر و تعرق بالا باشد این مقدار به 3 تا 5 مترمکعب می رسد که از این طریق کشورهایی که منابع آب کمتری دارند می توانند با وارد کردن بعضی محصولات پر مصرف  کمبود آب خود را جبران کنند و به عنوان سیاستی جدید در مدیریت منابع آب هر کشوری تبدیل شود.

 


در مقایسه با دو سه قرن گذشته، جهان در زمینۀ حفاظت از منابع طبیعی و استفاده بهینه از آن در دوران حساسی به سر میبرد. عدم تطابق نیازهای انسانی با منابع موجود به نگرانی بسیاری از دانشمندان و تسریع تحقیقات در زمینۀ استفادة پایدار از منابع طبیعی منجر شده است. مدیریت صحیح و همه جانبه، ضرورتی مهم برای رسیدن به توسعۀ پایدار است. در میان همۀ منابع طبیعی، آب شیرین از اصلی ترین منابعی است که باید به آن اهمیت ویژه داد.
اصطلاح آب مجازی یا Virtual Water  اولین بار توسط تونی آلن ارائه گردید که منظور، مقدار آب موجود و قابل دسترس در سیستم جهانی از طریق مبادلۀ کالاهای کشاورزی است. آلن  مقدار آب موجود در غلات، شیر و محصولات دامی را بر اساس مقدار آب مورد نیاز برای تولید آنها تفسیر کرد. سپس، این مفهوم به عنوان یک ابزار اقتصادی برای کاهش مشکلات کمبود آب درسطح اقتصادهای ملی مطرح گردید.

 

شرایط اقلیمی و فرهنگی، مکان تولید، مدیریت و برنامه‌ریزی در میزان و حجم آب مجازی کالا مؤثر است و قطعاً مقدار آن در مورد یک کالا در مناطق مختلف جهان متفاوت می‌باشد.
در جدول زیر مقدار آب مصرفی برای تولید مقدار مشخصی از محصولات مختلف آورده شده است:

 

مقدار آب لیتر کالا
200 یک لیوان شیر 200 میلی‌لیتر
35 یک فنجان چای 250 میلی‌لیتر
140 یک فنجان قهوه 125 میلی‌لیتر
70 یک عدد سیب 100 گرمی
25 یک عدد سیب‌زمینی 100 گرمی
4100 یک پیراهن نخی در اندازه متوسط
10 یک کاغذ آ-چهار
135 یک عدد تخم‌مرغ 40 گرمی
13 یک عدد گوجه‌فرنگی 70 گرمی
50 یک عدد پرتقال 100 گرمی
8000 یک جفت کفش با چرم گاو
2400 ساندویچ همبرگر 250 گرمی
1300 یک کیلوگرم گندم
1400 یک کیلو گرم جو
2500 یک قالب پنیر 500 گرمی
15000 یک کیلو گرم گوشت گاو
4000 یک کیلو گرم گوشت مرغ
190 یک کیلو گرم پلاستیک
40 یک برش نان 30 گرمی
400000 خودروی مسافرتی 1100 کیلوگرمی
450 یک عدد ذرت 
4000 یک کیلوگرم برنج
1800 یک کیلوگرم سویا 
4500 مقدار 300 گرم استیک گوشت گاو
1900 مقدار 300 گرم استیک گوشت گوسفند
1200 مقدار 300 گرم فیله گوشت مرغ
150 مقدار 500 میلی لیتر آبجو
2500 یک عدد نارگیل 1000گرمی
185 یک بسته چیپس 200 گرمی
 


 

این مقاله را من قبلا نوشته بودم که اکنون برای استفاده همگان با فرمت ورد و قابل ویرایش در اختیار شما قرار می دهم، لطفا فقط برای نمره گرفتن Copy و Past نکنید و خودتان هم چیزهایی به آن اضافه یا کم کنید و اطلاعات جدیدی به آن بیفزایید!

 

دانلود مقاله آب مجازی در ۷۰ صفحه از اینجا

 

آب مجازی

نظرات (۲)

خیلی مقاله خوبی بود . ممنون خیلی
سلام وبلاگتو دیدم خوب بود ولی چرا بازدیدش کمه؟ بیا تو این ثبت نام کن هم بازدید وبلاگتو ببر بالا هم تو گوگل شناخته شو. بیا تو وبلاگم یه لحظه
http://tagged.blogsky.com/1393/03/04/post-123/
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی