آبیاری بارانی و موضعی و جی آی اس در کشاورزی

در اینجا با انواع سیستمهای آبیاری در کشاورزی آشنا می شوید که شامل انتخاب سیستم، طراحی، اجرا، بهره برداری، نگهداری و... است

آبیاری بارانی و موضعی و جی آی اس در کشاورزی

در اینجا با انواع سیستمهای آبیاری در کشاورزی آشنا می شوید که شامل انتخاب سیستم، طراحی، اجرا، بهره برداری، نگهداری و... است

آبیاری بارانی و موضعی و جی آی اس در کشاورزی

♥ *** راه در جهان یکیست و آن راه راستی است ***♥
شما دوستان عزیز آزادانه و حتی بدون ذکر منبع می توانید از همه مطالب این وبلاگ استفاده کنید.

مقدمه

روش انتخاب بین انواع سیستم‌های آبیاری تحت فشار با هزینه و قدرت مالی کشاورز، نوع محصول، شدت باد، درجه حرارت، توپوگرافی زمین و شیب زمین و مقایسه‌ای بین هزینه‌های سیستم انتخابی و درآمدهای کشاورز  و ... بستگی دارد. برای انتخاب هر سیستم آبیاری باید علاوه بر مسائل بالا  نیاز به نیروی کارگری را برای هر سیستم نیز در نظر گرفت و همچنین و امکان سرقت لوازم نصب شده در منطقه مورد نظر و عمر مفید هریک از سیستم‌ها نیز تاثیر گذار است.

 

 

در انتخاب سیستم‌های مختلف آبیاری تحت فشارعوامل مختلفی از قبیل شرایط آب و هوایی، خاک، آب ، مسائل اجتماعی، نوع مالکیت‌ها و شکل و اندازه مزارع، نیروی کارگری مورد نیاز، دخیل می‌باشند. امروزه آبیاری بارانی برای بیشتر گیاهان وتقریباً تمام خاک‌های قابل آبیاری مناسب است، زیرا تنوع تجهیزات آبیاری بارانی در بازار و کنترل موثر آن در پخش آب موجب شده که این سیستم در بیشتر پستی و بلندی‌ها مفید واقع شود و از جمله محدودیت های آن می توان به وجود باد شدید در منطقه و یا گرمای زیاد بویژه در جنوب ایران و همچنین کیفیت آب آبیاری که میزان کلر و سدیم محلول در آن بالا باشد اشاره کرد.

در خصوص کاربرد سیستم‌های آبیاری قطره‌ای نیز که به عنوان یک روش مدرن آبیاری مطرح می‌باشند محدودیت‌هایی در خصوص کیفیت آب، تجمع نمک در سطح خاک و محدودیت‌های فنی- اقتصادی وجود دارد که در جای خود اشاره خواهدشد.

در طرح شبکه‌های آبیاری تحت فشار علاوه بر ملاحظات فنی و اجتماعی، شرایط آب و هوا و خاک برای منطقه طرح لزوم بررسی و انجام مطالعات تناسب کیفی اراضی که میزان مناسب بودن اراضی رابرای نوع معینی از کاربری مشخص می‌کند بیش از پیش احساس می‌گردد. در این طرح‌ها تعیین و جانمایی سیستم‌های مختلف آبیاری تحت فشار بارانی و قطره‌ای ضرورت داشته که انجام مطالعات مذکور کمک شایانی به این امر می‌نماید.

اجرای شبکه‌های آبیاری به خصوص روش‌های آبیاری تحت فشار در هر منطقه مستلزم شناسایی و مطالعه دقیق از وضعیت کلیه پارامترهای مربوطه و اثرگذار از قبیل پارامترهای فیزیکی و غیرفیزیکی است تا پس از تجزیه و تحلیل آن‌ها نسبت به طراحی و اجرای پروژه در منطقه اقدام نمود.

بخشی از این اطلاعات شامل اطلاعاتی است در مورد وضعیت اجتماعی و اقتصادی ، بازار فروش، روش مدیریت، علایق و رغبت زارعین، تجارب محلی و سایر مواردی که می‌توانند امکان توسعه انواع مختلف روش‌های تحت فشار را برای منطقه به خصوص با محدودیت مواجه سازد.  بدیهی است جمع آوری این اطلاعات می‌تواند موانع و محدودیت‌های موجود را شناسایی کرده و به طراح در انتخاب روش آبیاری مناسب کمک نماید.

بخشی دیگر، اطلاعات فیزیکی است که عمدتا به عنوان پارامترهای مورد نیاز طراحی سیستم شناخته می‌شوند و طراحی سیستم برپایه آن‌ها استوار است. این اطلاعات شامل موارد زیر است:

 

اطلاعات مربوط به منابع آب و خاک

اطلاعات مربوط به شرایط آب و هوایی و اقلیم منطقه طرح

اطلاعات مربوط به گیاه

اطلاعات مربوط به روش‌های مختلف آبیاری

 

قبل از پرداختن به موضوع لزوم مطالعات تناسب کیفی اراضی برای سیستم‌های مختلف آبیاری تحت فشار ، مزایای این سیستم‌ها نسبت به روش‌های سطحی از نظر وضعیت اراضی و مشخصات خاکها به شرح ذیل است :

 

-       در اراضی پرشیب و با عوارض توپوگرافی زیاد از ایجاد رواناب سطحی و فرسایش خاک که از معایب آبیاری سطحی در این اراضی محسوب می‌شوند می‌توان به شکل مؤثری جلوگیری کرد.

-       با استفاده از روش‌های تحت فشار می‌توان اراضی یا خاک‌هایی با  بافت‌ها و  خصوصیات مختلف و یا به صورت لایه لایه و مطبق را به نحو صحیحی آبیاری کرد.

-       اراضی با عمق خاک محدود که قابل تسطیح نیستند را می‌توان بدون تسطیح آبیاری نمود.

-       در خاک‌های کم عمق و یا برای برخی محصولات با عمق ریشه کم و نیز در آبیاری‌های اولیه که آبیاری باید با عمق کم و در کوتاه مدت انجام شود روش‌های آبیاری سطحی راندمان مطلوبی نداشته ولی آبیاری بارانی را می‌توان با راندمان خوبی بکار برد. امکان سازگاری با انواع خاک‌ها و نتیجه گیری مطلوب تر در خاک‌های سبک و سنگین نسبت به سایر روش‌ها دارند. امکان سازگاری با هر نوع آرایش قطعه زراعی و نحوه استقرار گیاه ( آبیاری قطره‌ای) وجود دارد.

 

در طرح‌های توسعه منابع آب، در بسیاری از موارد لازم است که محدوده آبیاری تحت فشار اعم از آبیاری بارانی و قطره‌ای به طور مجزا تعیین گردد. در این موارد بر اساس ملاحظات فنی، نحوه تأمین آب، تعیین فشار مورد نیاز سیستم با توجه به دامنه متفاوت فشار برای انواع سیستم‌ها، وضعیت توپوگرافی اراضی، ... محدوده اراضی مشخص می‌گردد. اما یکی از مسائلی که ممکن است پس از اجرا پدید آید آن است که سیستم انتخابی برای آبیاری اراضی، مورد توافق زارعی که سیستم آبیاری برای آن طراحی گردیده است نباشد. لذا در صورت نبودن این توافق، یا بایستی طراحی مطابق با قطعات زراعین و سیستم مورد نظر آن‌ها انجام گردد (که گاهی اینکار به خصوص در اراضی خرده مالکی اقتصادی نمی‌باشد)  و یا یک مدیریت متمرکز جهت بهره برداری از سیستم‌ها ایجاد گردد، به طوری که زارعین محدوده طرح هیچگونه دخالت مستقیمی در آبیاری قطعه خود نداشته و تابع آن مدیریت باشند. از آنجا که دسترسی به آب و تأمین آن در حیطه مالکیت عمومی قرار داشته و از تولیت مشخصی برخوردار است دستیابی به سازمان مورد نظر جهت بهره برداری در شرایط طرح با سهولت بیشتری میسر است ولی در خصوص اراضی به لحاظ مواجهه با مالکیت خصوصی دستیابی به توافق‌های مورد نظر به زمان طولانی تری نیا ز دارد .در بسیاری از موارد به خاطر خرده مالکی اراضی ، زارع با نوع سیستم آبیاری تحت فشار اعم از آبیاری قطره‌ای یا بارانی توافق نمی‌نماید. به عنوان نمونه زارع برای تأمین علوفه دام‌های خود بیشتر تمایل به سیستم آبیاری بارانی دارد تا آبیاری قطره‌ای. در چنین موادی علاو ه بر در نظر گرفتن ملاحظات فنی سیستم، نیاز به مطالعات جامع تری در کاربری اراضی احساس می‌گردد که لازم است تناسب کیفی اراضی از دیدگاه سیستم‌های مختلف آبیاری تحت فشار اعم از بارانی و قطره‌ای مورد مطالعه قرارگیرد.

 

 

به طور اختصار برخی از تفاوت‌ها برای سیستم‌های آبیاری تحت فشار نسبت به آبیاری سطحی به شرح ذیل است :

 

1- بافت خاک و قابلیت نفوذ آب در خاک

از نظر قابلیت نفوذ آب در خاک کاربرد سیستم‌های آبیاری تحت فشار نسبت به آبیاری سطحی دامنه وسیع‌تری را تحت پوشش قرار می‌دهند. لذا درجات و محدودیت عواملم وثر در نفوذ آب برای آبیاری سطحی و تحت فشار متفاوت است.

2-سنگ و سنگریزه در خاک

حدود و میزان سنگریزه در سطح خاک در انتخاب نوع نباتات شامل گیاهان زراعی و باغی متفاوت است لذا با تعیین شیوه آبیاری مناسب از جمله روش آبیاری قطره‌ای و بارانی می‌توان از توان زراعی این قبیل اراضی استفاده نمود.

3- شوری و قلیائیت ، آهک و گچ

تناسب کیفی اراضی از نظر شوری و قلیاییت، آهک و گچ برای گیاهان باغی و زراعی برای سیستم‌های آبیاری تحت فشار نیاز به بررسی بیشتری دارد.

5- پستی و بلندی

از مزایای سیستم‌های آبیاری تحت فشار کاربری در اراضی پرشیب و با عوارض توپوگرافی زیاد است که نسبت به آبیاری سطحی دامنه وسیع‌تری از تغییرات شیب را تحت پوشش قرار می‌دهند .در بسیاری از موارد نیاز به تراس بندی و برداشتن خاک حاصلخیز سطحی و صرف هزینه‌های مدیریتی بیشتری نمی‌باشد.

 

 

نتیجه گیری

افزایش تولیدات کشاورزی مستلزم گسترش سطح زیر کشت، بالایردن میزان تولید در واحد سطح، اصلاح و گسترش شیوه‌های نوین آبیاری است. با توجه به صرف هزینه‌های زیاد سیستم‌های آبیاری تحت فشار نسبت به شیوه‌های سنتی آبیاری لازم است در طرح‌های توسعه منابع آب و خاک توجه دقیقتری به تناسب کیفی اراضی برای این سیستم‌ها مبذول گردد. در این بخش به صورت اجمالی مزایا و معایب آبیاری تحت فشار را یاد آور می‌شویم.

 

مزایای آبیاری تحت فشار :

1-   برای مثال در روش آبیاری قطره‌ای چون آب از طریق لوله‌ها جریان پیدا می‌کند، بذر علف‌های هرز وارد مزرعه نمی‌شود. در روش آبیاری قطر ه ای فقط قسمتی از زمین که گیاه در آن کاشته شده آبیاری می‌شود و بقیه قسمت‌ها خشک باقی می‌ماند و درنتیجه علف‌های هرز، کمتر رشد  می‌کنند.

2-   می‌توان در زمین‌هایی که پستی و بلندی هم دارند استفاده کرد و نیازی به تسطیح زمین نیست.

3-   صرفه جویی در مصرف آب شده و سوددهی را افزایش می‌یابد.

4-   همراه با آبیاری می‌توان عمل کودپاشی و سم پاشی را هم انجام داد که در این صورت هزینه سمپاشی و کودپاشی کاهش می‌یابد و سم و کود به طور یکنواخت پخش می‌شوند.

5-   در فصل بهار، هنگامی که هوا ناگهان سرد شود، می‌توان به وسیله آبیاری، از یخ زدگی شکوفه‌ها و درختان جلوگیری نمود.

6-   می‌توان در تمام طول شبانه روز آبیاری انجام داده و سطح بیشتری از زمین و باغ را آبیاری کرد.

7-   برگ‌های گیاهان شسته و تمیز شده و غذاسازی و تنفس بهتر صورت می‌گیرد.

8-   محصول بیشتر و بهتری تولید می‌شود.

9-   آبیاری تحت فشار هم برای خاک‌های کاملاً شنی و هم برای خاک‌های رسی مناسب است و هم این که از جمع شدن املاح و شوری در سطح خاک جلوگیری می‌شود.

10-  از آبیاری بارانی می‌توان برای کشت گیاهان ردیفی، علوف های، مرتعی، چمن، گیاهان زینتی و درختان میوه هم استفاده کرد.

11- در حال حاضر کسانی که می‌خواهند از این روش‌ها در مزرعه و باغ خود استفاده کنند می‌توانند از کمک‌های وزارت کشاورزی بهره ببرند.

12- در روش آبیاری قطره‌ای چون تمام زمین خیس نمی‌شود، می‌توان بین ردیف‌ها حرکت کرده و عملیات هرس، وجین، کود پاشی،  سمپاشی و برداشت محصول را انجام داد.

 

معایب آبیاری تحت فشار :

1- احتیاج به سرمایه گذاری اولیه دارد.

2- دستگاه‌ها به برق، سوخت ، وسرویس و نگهداری .... احتیاج دارند.

3- اگر استفاده از آب به صورت حق آب باشد باید نسبت به احداث یک باب استخر اقدام نمود تا بتوان آب را ذخیره کرده و موقع آبیاری آن را با پمپ داخل لوله‌ها فرستاد که البته با طراحی دقیق سیستم می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

4- در هنگامی که باد شدید می‌وزد و یا هوا خیلی گرم و خشک است نباید از روش آبیاری بارانی استفاده کرد و باید آبیاری را در وقت دیگری انجام داد.

5- وقتی آب خیلی شور است  یا کلر آن بالاست نباید از آبیاری بارانی استفاده کرد، چون پس از بخار شدن آب از روی برگ‌ها، نمک، باقی مانده و به گیاه صدمه می‌زند.

6- ممکن است هنگام پخش کود و سم از طریق آبیاری بارانی بعضی گیاهان نسبت به این روش پخش حساس باشند و موجب سوختگی برگ‌ها شود.

 

برگرفته از : نشریه 286 ضوابط و معیارهای فنی آبیاری تحت فشار - نظام فنی اجرایی کشور

بارانی

قطره ای

نظرات (۴۴)

باسلام ، سوال شاید تکراری باشه ولی تاکنون پاسخ واضحتری دریافت نشده...درخصوص میزان آب مورد نیاز در یک هکتار مسطح بدون شیب و آبی برای یک بار آبیاری چند لیتر است ( حداکثر و حداقل) باتشکر بی زحمت به این شماره پاسخ ارسال نمائید..09165951510
  • نعمت پارسه
  • باسلام خدمت دوستان بنده نعمت پارسه کارشناس ارشد آبیاری وزهکشی هستم دارای هشت سال سابقه در اجرا ،نظارت، کنترل کیفیت و مدیریت طرح میباشم ضمنآ سرپرست کارگاه قلعه شاهین سرپلذهاب در طرح ۱۶۰۰۰هکتاری گرمسیری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بوده ام آماده همکاری با شرکتهای مشاور ، پیمانکار هستم ۰۹۱۰۸۳۹۶۱۷۸
  • نصیر رضایی
  • سلام خسته نباشی زمین من سه هکتاره 50*600 میخاهم یونجه بکارم در 14 روز 4 ساعت آب دارم دبی آب هم 15 لیتر در ثانیه است میخاستم ببینم استخرم رو چند در چند بکنم گودیش چن متر باید باشه ممنون اگه راهنمایی بکنید



  • اسماعیل روزگار
  • با سلام.فایل های اکسل طراحی برای سیستم های آبیاری تحت فشار بارانی کلاسیک ثابت و نواری تیپ و قطره ای باغ و قرقره ای گلسار را میتوانید از لینک سایت تجارت مجازی به ادرس زیر دریافت کنید.شایان ذکر است که این فایل ها به صورت نسبتا اتومات نوشته شده اند تا در محاسبات زمان کمتری اتلاف گردد.
    https://tejaratmajazi.com/84a3
    با سلام در رابطه با اجرای آبیاری تحت فشار (روش کلاسیک ثابت) در کشت گندم و جو آب و دیم در روستاها چه ایتمهای مهمی قابل بررسی می باشد
    باسلام و خسته نباشید دوست عزیز.
    یک استخر که متر مربع هر طرفش10متر عمق170 هس.
    هر16روز یه بار این استخر پر میشود.
    نیم هکتار زمین که میشه5000هزار متر زمین دارم که زمین در اذربایجان شرقی و زمین صاف با خاک قرمز و گوشتی و عالی بدون شن صاف صاف زمین.
    میخوام یونجه بکارم.
    به نظرتون برای هر نیم هکتار زمین بارانی یونجه هر5روز یا7روز یه بار چند هزار لیتر اب لازمه ؟
  • یونس خیاری
  • با سلام و احترام
    حدود دویست هکتار زمین با آب بسیار شیرین و نامحدود دارم . میخواهم در زمینه چهار محصول کشت و کار انجام دهم .ذرت .. گندم و جو .. یونجه .. سیب زمینی ..
    پیشنهاد دوستان در مورد نوع آبیاری به طوری که آبیاری بسیار مفید و آسان و بازدهی خوب داشته باشد چیست .؟ آیا آبیاری بارانی ریل دار متحرک اسکلتی خوب هست یا خیر . اگر کسی در این زمینه قادر به انجام طرح آبیاری هست لطفا با من تماس بگیرد . 09173673086
    سلام حسن هستم ایمیل یادم رفت بدم هردوستی نقشه توپوگرافی ابیاری تحت فشار( کم فشار) داره نمونش برام بفرسته ممنون فایل اتوکد hasanali7147@gmail.com
    یک نمونه نقشه توپوگرافی اززمین اجرای طرح ابیاری تحت فشار( کم فشار) برام بفرستید.لطفا اعلام کنید هرکی داره به همین ایمیل بفرسته ممنون
    سلام من یک هکتار زمین به مدت ۶سال اجاره کرده ام برای ابیاری بارانی از چه روشی بهتره استفاده کنم؟
    پاسخ:
    با سلام نوع سیستم انتخابی کاملا بستگی به نوع محصولی که می خواهید در آن بکارید دارد. از سیستم تیپ می توانید بکار ببرید تا آبیاری بارانی نیمه متحرک...
  • امین تاجیکی
  • سلام زمین بنده بیست و پنج هکتار میباشد و دبی خروجی پمپ آب هم شش اینچ هست میخواستم هر بیست و پنج هکتار رو گندم بکارم شما چه سیستمی پیشنهاد میدهید و هزینه آن چقدر هست با تشکر ۰۹۱۷۳۶۶۵۲۱۰
    پاسخ:
    با سلام انتخاب سیستم مناسب بستگی به اقلیم پستی و بلندی زمین و غیره دارد.
    برای زمین شما بدون در نظر گرفتن شرایط اقلیمی هم گان مناسب است هم شاید بتوان از سیستم سنترپیوت هم استفاده کرد.
    البته احتمال کاربرد سنترپیوت بدلیل کوچک بودن زمین شما کم است.
    می توانید به سیستم لینیر نیز فکر کنید.

    و در ضمن اصلا سراغ سیستم هایی با عنوان کلاسیک ثابت با آبپاش متحرک نروید.

    بسیار مفید بود .
  • محمد امانی
  • با سلام خدمت دوستان عزیز من برای کشت 3 هکتار یونجه می خوام زمینمو تحت شبکه آبیاری بارانی ببرم.از اونجایی که مشکل کمبود اب دارم.یعنی هر هفته 15 ساعت آب با دبی 6 اینچ دارم.می خوام استخری هم بزنم.در ضمن زمین من در شهرستان نظرآباد قرار دارد.لطفا منو راهنمایی کنید در انتخاب پمپ مناسب و بقیه تجهیزات
    سلام لطفا شماره تماس اعلام بفرمایید
    سلام من هشت هکتار زمین دیمی دارم که میخوام یک هکتارشو ابیاری بارانی بکنم میخواستم ببینم میتونم با موتور پمپ سه اینچی گندم بکارم اگه موتور بتونه سه اباشو باهم ابیاری کنه خیلی خوب میشه ازتون ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
  • میثم هاشمی
  • سلام من نصاب ابیاری بارانی وقطراه ای هستم جویای کار در این زمینه هستم 09183149005 09359717694
    ما یک چاه موتور دربست داریم با 3اینچ اب می توانیم با این 3 اینچ چند هکتار گندم بکاریم به روش بارانی .خراسان رضوی
    با سلام از الیگودرز هستم میخواستم بدونم برای کشت زعفران با ابیاری بارانی در ۲هکتار چه میزان اب برای بار اول ابیاری دارد چون باید برای ابیاری منبع اب در نظر بگیرم با تشکر از شما




    برای بیشتر کشت ها که ساقه کوتاه دارد بسیار عالی می باشد با پایین ترین قیمت نسبت مدل های بارانی . برای اطلاعات بیشتر درباره این سیستم ابیاری با شماره زیر تماس بگیرین .
    مهندس محمدی :09121978137
    با سلام به همه دوستان .بهترین وارزان ترین سیستم برای ابیاری بارانی فقط لوله های ابپاش دار میباشد.
    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    منظورتون از لوله های آبپاش دار چه سیستمی هست؟
    سلام سایت خیلی مفیدی دارید. میشه وبلاگ مارو هم لینک کنید (رویش سبز افغانستان) royeshe-sabz.mihanblog.com
    با تشکر
    سلام خدمت شما
    ایا با ec 4000 میشه ابیاری بارانی برای یونجه انجام داد و برای پیاز این شوری چجوره ممنون میشم
  • شرکت آبسان گستر سپاهان
  • شرکت آبسان گستر سپاهان
    تولید و توزیع سیستم های آبیاری تحت فشار (قطره ای -بارانی) -انواع ادوات و ابزارآلات آبیاری-لوله و اتصالات-لوازم جانبی دارای تاییدیه های جهاد کشاورزی دارای گواهی نامه بین المللی استاندارد 2008 – 9001 ISO
    تلفن های تماس:35219050-031
    031-35218111
    فکس:031-352115627
    آدرس:اصفهان خ جی-بعد از سه راه شهید رجایی-حدفاصل هتل نگین و بانک سپه
    سایت:www.absangostar.com

    برگرفته شده از irrigation.blog.ir
  • شرکت فنی و مهندسی پارس بناب زنده رود
  • - شرکت فنی و مهندسی پارس بناب زنده رود با سابقه بیش از یک دهه مشاوره، طراحی، اجرا، پژوهش و آموزش در پروژه های مهندسی آب، آبیاری و زهکشی و آبرسانی، آبیاری تحت فشار و آبیاری کم فشار، آبیاری سطحی، مهندسی نقشه برداری و . . . با بکار گیری تکنولوژی های روز دنیا
    * دارای رتبه و تاییدیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور
    * دارای تاییدیه سازمان معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان، سازمان پارک ها و فضای سبز
    * دارای گواهینامه طراحی و اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار از کرج
    * دارای گواهینامه های بین المللی طراحی فضای سبز و سرپرست اکیپ نقشه برداری و کشتکار گلخانه های خاکی
    * دارای کادر مجرب و مدیریت فنی اجرایی با سابقه بیش از 20 سال در طراحی و اجرای پروژه های آبیاری تحت فشار
    * دارای ده ها مقاله بین المللی ISI و علمی پژوهشی در زمینه مهندسی آبیاری و زهکشی
    ارائه خدمات فنی مهندسی زیر در سراسر ایران با پشتوانه بیش از 20 سال سابقه علمی و تجربی به همراه تضمین خدمات:
    - طراحی و اجرا و بهره برداری انواع سیستم های آبیاری تحت فشار قطره ای و بارانی، آبیاری زیر سطحی، آبیاری کم فشار، آبیاری سطحی، آبیاری با لوله های دریچه دار (هیدروفلوم)، آبیاری نوار تیپ، سیستم مه پاش (هانتر، رایزری) جهت باغات و مزارع و فضای سبز
    - طراحی و اجرای پروژه‌ های آبیاری تحت فشار در سراسر ایران
    - طراحی و اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار برای فضای سبز اداره ها و سازمان ها و کارخانه ها و شرکت ها
    - نصب و راه اندازی ایستگاه های پمپاژ آبیاری و آبرسانی و انتقال آب
    - لوله کشی و نصب و جوشکاری لوله و اتصالات پلی اتیلن در اندازه ها و سایزهای مختلف تا سایز 400 و بالاتر
    - طراحی و اجرا سیستم آبیاری تحت فشار گلخانه ای
    - طراحی و اجرا سیستم های آبیاری لینیر، سنترپیوت، گان، ویل موو، قرقره ای و . . .
    - تهیه لوازم و لوله و اتصالات و پمپ و . . . برای سیستم های آبیاری تحت فشار
    - طراحی و اجرای سیستم های آبیاری نوین و آبیاری هوشمند
    - طراحی و اجرای آبنما و فواره‌ های آبی
    - طراحی و اجرای استخرهای ذخیره آب
    - تهیه و نصب ورق های ژئوممبران و پوشش استخرهای ذخیره آب
    - انجام کلیه عملیات نقشه برداری و شبکه بندی و تسطیح
    - احداث کانال‌ های انتقال آب
    - بالا آوردن پمپ چاه ها برای تعمیر و سرویس
    - اشکال یابی و رفع مشکلات سیستم های آبیاری تحت فشار و ایستگاه پمپاژ و ایستگاه کنترل مرکزی
    - مرمت و بازسازی و احیای قنات

    دکتر سلطانی: 09106002471
    مهندس رئیسی: 09132290277
    تلفن- نمابر: 03135246389

    دفتر مرکزی: اصفهان، خیابان جی، بعد از شهید رجائی، روبروی شهدای ابر، طبقه فوقانی گز گوهر، پلاک 80، کدپستی 8156136163
    ایمیل: hraesi65@yahoo.com
    با سلام شرکتی و یا کسی هست که بتونه برای من یه سیستم طراحی کنه آبیاری بارانی با آب پاش متحرک اگه میتونه انجام بده تا ایمیلش رو بگیرم فایل رو براش بفرستم
    پاسخ:
    اگر شکل زمین شما اجازه میده از سنتر پیوت استفاده کنید آبپاش متحرک اصلا سیتم خوبی نیست و یک سیستم از من درآوردی  برای کاهش هزینه ها بوده که خوب نیست.
  • شرکت آبسان گستر سپاهان
  • شرکت آبسان گستر سپاهان
    تولید و توزیع سیستم های آبیاری تحت فشار (قطره ای -بارانی) -انواع ادوات و ابزارآلات آبیاری-لوله و اتصالات-لوازم جانبی دارای تاییدیه های جهاد کشاورزی دارای گواهی نامه بین المللی استاندارد 2008 – 9001 ISO
    تلفن های تماس:35219050-031
    031-35218111
    فکس:031-352115627
    آدرس:اصفهان خ جی-بعد از سه راه شهید رجایی-حدفاصل هتل نگین و بانک سپه
    سایت:www.absangostar.com

    برگرفته شده از irrigation.blog.ir
  • شرکت آبسان گستر سپاهان
  • تولید و توزیع سیستم های آبیاری تحت فشار (قطره ای -بارانی) -انواع ادوات و ابزارآلات آبیاری-لوله و اتصالات-لوازم جانبی دارای تاییدیه های جهاد کشاورزی دارای گواهی نامه بین المللی استاندارد 2008 – 9001 ISO
    تلفن های تماس:35219050-031
    031-35218111
    فکس:031-352115627
    آدرس:اصفهان خ جی-بعد از سه راه شهید رجایی-حدفاصل هتل نگین و بانک سپه
    سایت:www.absangostar.com

    برگرفته شده از irrigation.blog.ir
  • شرکت آبسان گستر سپاهان
  • تولید و توزیع سیستم های آبیاری تحت فشار (قطره ای -بارانی) -انواع ادوات و ابزارآلات آبیاری-لوله و اتصالات-لوازم جانبی دارای تاییدیه های جهاد کشاورزی دارای گواهی نامه بین المللی استاندارد 2008 – 9001 ISO
    تلفن های تماس:35219050-031
    031-35218111
    فکس:031-352115627
    آدرس:اصفهان خ جی-بعد از سه راه شهید رجایی-حدفاصل هتل نگین و بانک سپه
    سایت:www.absangostar.com
  • شرکت فنی و مهندسی پارس بناب زنده رود
  • - شرکت فنی و مهندسی پارس بناب زنده رود با سابقه بیش از یک دهه مشاوره، طراحی، اجرا، پژوهش و آموزش در پروژه های مهندسی آب، آبیاری و زهکشی و آبرسانی، آبیاری سطحی، آبیاری تحت فشار و کم فشار، مهندسی نقشه برداری و . . .
    - دارای تاییدیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
    - دارای تاییدیه سازمان معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان، سازمان پارک ها و فضای سبز
    - دارای گواهینامه طراحی و اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار از کرج
    - دارای گواهینامه بین المللی طراحی فضای سبز و کشتکار گلخانه های خاکی و سرپرست اکیپ نقشه برداری
    - دارای کادر مجرب و مدیریت فنی اجرایی با سابقه بیش از 20 سال در اجرای پروژه های آبیاری تحت فشار
    - طراحی و اجرا و بهره برداری سیستم های آبیاری تحت فشار قطره ای و بارانی، آبیاری زیر سطحی، آبیاری نوار تیپ، سیستم مه پاش (هانتر، رایزری) جهت باغات و مزارع و فضای سبز
    - طراحی و اجرای پروژه‌ های آبیاری تحت فشار در سراسر ایران
    - طراحی و اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار برای فضای سبز اداره ها و سازمان ها و کارخانه ها و شرکت ها
    - نصب و راه اندازی ایستگاه های پمپاژ و انتقال آب و آبرسانی
    - لوله کشی و نصب و جوشکاری لوله و اتصالات پلی اتیلن در اندازه ها و سایزهای مختلف تا سایز 400 و بالاتر
    - طراحی و اجرا سیستم آبیاری تحت فشار گلخانه ای
    - طراحی و اجرا سیستم های آبیاری لینیر، سنترپیوت، گان و . . .
    - تهیه لوازم و لوله و اتصالات و پمپ و . . . برای سیستم های آبیاری تحت فشار
    - طراحی و اجرای سیستم های آبیاری نوین و آبیاری هوشمند
    - طراحی و اجرای آبنما و فواره‌ های آبی
    - تهیه و نصب ورق های ژئوممبران و پوشش استخرهای ذخیره آب
    - انجام کلیه عملیات نقشه برداری و شبکه بندی و تسطیح
    - احداث کانال‌ های انتقال آب
    - مشکل یابی و رفع مشکلات سیستم های آبیاری تحت فشار و ایستگاه پمپاژ و ایستگاه کنترل مرکزی
    - مرمت و بازسازی و احیای قنات

    دکتر سلطانی: 09106002471
    مهندس رئیسی: 09132290277
    تلفن- نمابر: 03135246389
    سلام .من نیم هگ
    کتار زمین دارم میتوانم با موتور ابی بنزینی ابیاری بارانی بکنم .برق ندارد راهنمای کنید ممنون از شها
    پاسخ:
    سلام در صورتی که موتور قدرت کافی را برای پمپ تولید می کند و هزینه سوخت آن توجیه پذیر است بله می توانید 

    سلام
    برای 15 هکتار زعفران که کشت ان پیوسته و به هم چسبیده نیست می خواهم از آبیاری بارانی استفاده کنم از چه نوع تجهیزاتی بهتر است استفاده کنم این زمین در تایباد هست. البته میخواهم طوری طراحی شود که برای خربزه و گندم و جو هم کاربرد داشته باشد. آب کافی هم از چاه برداشت می شود.
    پاسخ:
    سلام دوست عزیز 
    اگر می خواهید انواع محصولات را از گندو جو تا ذرت و هندوانه و خربزه و زعفران را براحتی کشت کنید سیستم سنترپیوت عالی ترین و بهترین گزینه است. این سیستم با راندمان بالا و بدون هیچ گونه مزاحمتی برای عملیات زراعی و نیاز به کمترین تعداد گارکر به دلیل اتوماتیک بودن  در سطح زمین بهترین انتخاب است.
    سلام درشهرستان بیله سوار ازاستان اردبیل 3400هکتارازاراضی منطقه ابیاری تحت فشار باهزاران مکافات راه اندازی شده البته اسما .بدون استفاده مانده است ولی مسئولین باانکه دم ازصرفه جوی درابیاری می زنند هیچ توجهی به موضوع ندارند
    برای 3 هکتار زمین با شیب ملایم در دامنه های جنگلی استان گلستان شهرستان آزادشهر به استفاده از حوضچه قصد یونجه کاری دارم حجم حوض لازم و آبیاری تحت فشار از نوع لوله خوابیده و آبپاش های ردیفی برای مورد ما چگونه است.
    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    آبیاری بارانی پر صورت در دسترس بودن‌ آب نیازی به استخر ذخیره سازی آب ندارد.  در صورتی که آب دائمی در دسترس ندارید حجم حوضچه باید بر اساس دور آبیاری و میزان آب در دسترس حساب شود. تعداد آبپاش ها و نوع آنها نیاز به مقداری محاسبات طراحی دارد بصورت کلی گفتن دقیق نیست.
    باعرض سلام وادب و احترام
    ببخشید چندتا سوال ازمحضرتون داشتم
    1ایا باچاهای که موتوران موتور برقی نیست وموتورتراکتور معادل65اسب بخار توان داردبمب ان وشافت وغلافی است وعمق ان 18متراست و1.5اینچ دائمی اب دارد می توان دوهکتار زمین که یونجه می باشد را بارانی کرد
    2اب باش های ان تا چندمتر اب را می باشندیعنی زمینی که عرض ان از35مترتا45است چندتا لایزر میخواهد 2تا یاسه تا وبه فاصله ی چند متر به چند متر باید کارگذاشته شوند
    3یک طرف زمین لوله اصلی 4اینچی به کاررفته ایا می توان ازان4الی 5لایزرگرفت یا اگر لوله ی مجزایی ازان گرفته شود بهتر است
    4لوله ی چند اینچی باید برای بارانی استفاده کرد ایا باید لوله گوشتی باشد یاازهمین بلی اتیلن ها معمولی هم میتوان استفاده کرد
    قیمت اب باش ها ازچه قیمتی شروع می شوند وگران ترین انها کدام است و....................
    قبل ازهرگونه باسخ گویی ازشمابه خاطر سایت خوبتان تشکر میکنم
    پاسخ:
    سلام بر شما دوست عزیز
    ۱- شما باید دبی آب را حساب کنید باید ببینید چند لیتر آب در ثانیه می توانید از چاه بیرون بکشید و بر اساس آن تصمیم بگیرید. برای مثال برای یونجه شما باید به ازای هر یک هکتار ۰/۸ لیتر در ثانیه دبی از چاه داشته باشید و مثلا اگر دبی شما ۵ لیتر در ثانیه باشد می توانید ۵ را تقسیم بر ۰/۸ کنید که می شود حدود ۶ هکتار زمین قابل آبیاری است برای ۲ هکتار باید حداقل ۱/۶ لیتر در ثانیه دبی داشته باشید. از روی قدرت موتور قابل حساب کردن نیست.

    ۲- هر آبپاش بسته به نوع و فشار آب می تواند شعاعی دیاره ای تا حدود ۳۰ متر را آبیاری کند ولی برای هم پوشانی در مزرعه آب پاش ها در فاصله های تقریبی ۱۸ تا ۲۵ متری قرار می گیرند

    ۳- بله می توان ولی تمام این ها احتیاج به محاسبه دارد برای توزیع فشار مناسب دارد.

    ۴- برای سیستم آبپاش متحرک باید از لوله مدفون در خاک پلی اتیلن ۶۳ و برای سیستم متحرک از لوله آلومینیومی ۳ اینچ استفاده کرد

    ۵- قیمت آبپاش دانه ای از ۵۰ هزار تومان ایرانی و چینی  شروع می شود و تا ۵۰۰ هزار تومان آمریکایی آن هم می رسد. نوع آبپاش توسط طراح انتخاب می شود.

    موفق باشید

  • حسین جوانشیری
  • سلام باتشکرازشما می خواستم ببینم آیا آبیاری تحت فشاربرای آب شوربااسی 12420 هم مفیداست ؟
    پاسخ:
    سلام بر شما اگر منظورتان EC تقریبی ۱۲ است که این عدد بسیار زیاد و آب بسیار شور است در این آب تقریبا همه گیاهان خشک می شوند. مقدار EC  باید زیر ۳ باشد.
    65کیلومتری شمال غرب شهرستان نیشابور---دهستان بینالود
    پاسخ:
    سلام دوست عزیز،‌ کل نیاز خالص آبی شما برای گیاه یونجه برای هر هکتار تقریبا ۸۵۰۰ متر مکعب آب در طول دوره رشد یکساله آن است. یعنی برای ۳ هکتار یونجه شما به حداقل ۲۵۵۰۰ متر مکعب آب در سال نیاز دارید. تبخیر و تعرق حداکثر روزانه یونجه در منطقه شما تقریبا ۵/۷ میمیلتر در گرمترین ماه سال است. به این ترتیب شما باید دبی تقریبی ۰/۸۸ لیتر در ثانیه برای هر هکتار در دسترس داشته باشید.
    ساخت استخر برای سیستم آبیاری بارانی لازم نیست مگر در موارد زیر:
    ۱- آب شما محدود باشد و شما مجبور به ذخیره سازی و استفاده در ساعات دیگر از آن باشید.
    ۲- مواد جامد و معلق بسیار زیادی در آب باشد که مجبور به ته نشینی و قرار دادن فیلتر در سر راه آن باشید.
    ۳- اگر بخواهید هم کشاورزی کنید و هم ماهی پرورش دهید نیز استخر لازم دارید.

    ابعاد و حجم استخر آب بستگی زیادی به آب در دسترس شما از نظر محدودیت ساعت و بستگی به ساعات طراحی شده آبیاری در دوره آبیاری دارد و به شکل دقیق نمی توان بدون محاسبات کامل گفت.

    با توجه به اینکه شما روزانه ۷۰ متر مکعب آب برای آبیاری ۳ هکتار نیاز دارید می توانید حجم تقریی استخر را مثلا ۲۰۰ متر مکعب در نظر بگیرید ( البته این عذذ دقیق نیست)

    بطور تقریبی اگر حساب کنید می بینید که کل حجم آب مصرفی شما برای ۳ هکتار یونجه ۲۵۵۰۰ متر مکعب در سال است و یعنی روزانه بطور متوسط حدودا ۷۰ متر مکعب آب نیاز دارید که یعنی حدود ۰/۸ لیتر در ثانیه باید دبی داشته باشید تا بتوانید در هر ۲۴ ساعت این مقدار آب بدست آورده و به پای گیاه برسانید.

    امیدوارم این اعداد به شما کمک کرده باشد.
    موفق باشید
    سلام مجدد!و خسته نباشید.
    برای3هکتار یونجه به روش بارانی چند لیتر اب مورد نیازه؟و استخر با چه حجمی احداث کنم؟
    پاسخ:
    سلام در کجا؟ محل زمین در کدام منطقه شهر یا شهرستانی است؟
    باسلام به همه دوستان و متخصصین امر
    من 15هکتار زمین اجاره ای گرفتم ابعاد (200*750) میخوام آبیاری تحت فشار کاملا ثابت کنم نوع محصول ذرت و یونجه ....
    از نظر آب کم نداره استخر 15هزار مترمکعبی
    وام هم نداره.
    سوال اینجاست آیا به صرفه هست که تو زمین اجاره ای عملیات رو انجام داد؟
    و دوستان اگه کسی تجربه و تخصص در زمینه طراحی و اجرا داره لطفا راهنمایی کنه.
    09188163976
    پاسخ:
    سلام دوست عزیز

    برای سیستم آبیاری بارانی کلاسیک کاملا ثابت هزینه بسیار زیادتری نسبت به دیگر سیستم ها باید بپردازید، چون باید در تمام زمین لوله های ثابت و آبپاش کار گذاشته شود، کاملا مطمئن نیستم ولی فکر می کنم بیش از هکتاری ۱۰ میلیون تومان بشود و با توجه به اجاره ای بودن زمین شما نمی توانید این تجهیزات را با خودببرید. علاوه بر این در این نوع سیستم زمین به اصطلاح در همه جا مین گذاری می شود و در هر فاصله ای با یک رایز و لوله روبرو می شودید که عملیات زراعی را مشکل و سخت می کند.
    سیستم نیمه متحرک هم استهلاک بالا و هزینه بهره برداری و نگه داری زیادی دارد که بعدا به همان اندازه کلاسیک ثابت هزینه خواهید کرد.

    به نظر من بهترین گزینه برای چنین حالتی
    اول استفاده از سیستم سنترپیوت (آبفشان دوار) Center Pivote  است
    دوم استفاده از سیستم لینیر (آبفشان خطی) Linear 
    سوم  ویل موو (آبفشان غلتان)  Wheel Move است ( البته به دلیل کم ارتفاع بودن ویل موو نمی توانید از آن برای آبیاری ذرت استفاده کنید فقط بدرد گندم و جود می خورد)

    هر سه سیستم بالا را نیز می توانید پس از پایان اجاره بفروشید و یا خود به زمین دیگری ببرید.

    اگر مساله هزینه نباشید سنترپیوت بهترین است ولی اگر مشکل هزینه دارید مورد سوم انتخاب شما خواهد بود. همه اینها بر می گردد به مقایسه هزینه شرایط منطقه نیروی گارگری و...( من از قیمت های جدید اطلاعی ندارم)

    توضیح هر سه سیستم نیز در اینجا وجود دارد.
    http://irrigation.blog.ir/page/%E2%9D%B6-%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C

    مشکل آب قنات حل شد!ساعت ابی به 96ساعت رسید.4شبانه روز اب قنات اجاره کردم به مدت یکسال حالابرای دریافت تسهیلات 85درصدی باید چه مدارکی رو اماده کنم؟
    پاسخ:
    از روش دریافت اون اطلاع ندارم متاسفانه، به اداره کشاورزی محل خودتون مراجعه بفرمایید.
    برای5هکتار چند ساعت اب مورد نیازه با همون دبی1.5لیتر در ثانیه؟برای کاشت جو یا گندم
    پاسخ:
    با این مقدار آب یعنی دبی ۱/۵ لیتر در ثانیه شما می توانید حداکثر ۲ هکتار زمین را بصورت آبیاری بارانی با محصول گندم و جو و ۳ هکتار زمین را با آبیاری قطره ای با محصولاتی که بصورت قطره ای قابل کشت هستند آبیاری کنید.
    برای محاسبه تعداد ساعات آبیاری نیاز به محاسبه و تقسیم بندی زمین و دور آبیاری است.
    اگر بصورت سنتی هم آبیاری کنید این مقدار آب فقط برای ۱ هکتار گندم و جو کافی خواهد بود.

    حجم استخر هم چیزی در حدود ۷۵ متر مکعب البته این عدد دقیق نیست.
    سلام به همه شما تو ابیاری تحت فشار مهم این که اب حدر نره در ضم تو زمین تون چه محصولی کشت میشه ایا استخر دارین یا نه
    در ضم قنات مال چند نفره
    سلام محسن خان نه کافی نیست
    سلام.ممنون از مقاله مفیدتون...
    برای راه اندازی سیستم تحت فشار 24ساعت اب قنات با دبی1.5لیتر در ثانیه برای5هکتار زمین مناسبه؟
    پاسخ:
    سلام بر شما دوست عزیز برای چه محصولی؟ یعنی با چه تبخیر و تعرق روزانه ای؟ باید استخر ذخیره سازی هم داشته باشید.
    سلام! ممون از مقاله خوبتون، منو از حذف شدن توی درس آبیاری نجات داد.

    امیدوارم بخاطر کپی و استفاده از اون در پروژه ام، راضی باشید.ممنون
    پاسخ:
    سلام بر شما بسیار خوشحالم که به شما کمک کرد. شما می توانید آزادانه از تمام نوشته های این بلاگ استفاده کنید.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی