آبیاری بارانی و موضعی و جی آی اس در کشاورزی

در اینجا با انواع سیستمهای آبیاری در کشاورزی آشنا می شوید که شامل انتخاب سیستم، طراحی، اجرا، بهره برداری، نگهداری و... است

آبیاری بارانی و موضعی و جی آی اس در کشاورزی

در اینجا با انواع سیستمهای آبیاری در کشاورزی آشنا می شوید که شامل انتخاب سیستم، طراحی، اجرا، بهره برداری، نگهداری و... است

آبیاری بارانی و موضعی و جی آی اس در کشاورزی

♥ *** راه در جهان یکیست و آن راه راستی است ***♥
شما دوستان عزیز آزادانه و حتی بدون ذکر منبع می توانید از همه مطالب این وبلاگ استفاده کنید.

 

FAO Water Productivity Open Access Portal (WaPOR)

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ابزار جدیدی را ارائه کرد که با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فن‌آوری‌های ماهواره‌ای امکان اندازه‌گیری موثر استفاده از آب کشاورزی، به ویژه درکشورهای کم‌آب از جمله ایران را فراهم می‌کند.

به گزارش دفتر نمایندگی فائو در جمهوری اسلامی ایران، این سازمان با راه اندازی«پورتال بهره‌وری آب با دسترسی آزاد» (FAO Water Productivity Open Access Portal) از داده‌های ماهواره‌ای لحظه-به-لحظه بهره می‌گیرد تا از این طریق کشاورزان محصولات زراعی قابل اتکاتر تولید کرده و سیستم‌های آبیاری خود را بهینه سازند.

بر اساس این گزارش، با استفاده از«پورتال بهره‌وری آب با دسترسی آزاد» (WaPOR) بر روی اینترنت می‌توان تحلیلی مشروح از میزان آب استفاده شده در سیستم‌های کشاورزی را ملاحظه نمود و شواهدی تجربی درباره اینکه چگونه می‌توان از میزان آبی معین بیشترین بهره‌وری را برد، تولید کرد.

این گزارش می‌افزاید، در بخش اعظمی از قرن گذشته، میزان مصرف جهانی آب – که قسمت عمده‌ای از آن صرف کشاورزی می‌شود – از نرخ رشد جمعیت بالاتر رفته و در برخی مناطق نزدیک به شرایط بحران شده است.

«پورتال بهره‌وری آب بادسترسی آزاد» با ارزیابی داده‌های ماهواره‌ای و تولید نقشه با استفاده از قدرت پردازش گوگل‌ارث (Google Earth) نشان می‌دهد که به ازای هر متر مکعب آب مصرفی چه مقدار زیست‌توده و محصول تولید می‌شود. این نقشه‌ها هر 10 روز یکبار بروزرسانی شده و می‌توان آنها را با وضوح 30 تا 250 متر مشاهده کرد.

این برنامه از روش تصاویر بر مبنای پیکسل برای تولید نقشه‌های جامعی استفاده می‌کند که کاربری بهتر منابع طبیعی را تسهیل می‌کند. کارشناسان توسعه کشاورزی با استفاده از این داده‌های لحظه-‌به‌-لحظه می‌توانند به کشاورزان در دستیابی به محصولات کشاورزی قابل اتکاتر یاری رسانده و ابزار معیشت‌ کشاورزان را بهبود بخشیده و پایدارتر سازند.

گروه فن‌آوری اطلاعات فائو و کارشناسان آب و خاک این آژانس تخصصی سازمان ملل «پورتال بهره‌وری آب با دسترسی آزاد» را طی یک پروژه 10 میلیون دلاری با حمایت مالی دولت هلند طراحی کرده‌اند. این پروژه با هدف تحت پوشش قرار دادن کشورهایی که با کم‌آبی فیزیکی یا زیرساختی در آفریقا و خاورمیانه مواجه بوده و یا به زودی دچار بحران می شوند، انجام شده است.

«پورتال بهره‌وری آب با دسترسی آزاد» تبخیر و تعرق را اندازه‌گیری می‌کند. « تبخیر و تعرق» یکی از مراحل کلیدی در چرخه طبیعی آب بوده و شامل آبی است که مستقیما با تبخیر وارد اتمسفر شده و یا پس از حرکت درون گیاهان و تبدیل شدن به بخاری که از شاخه‌ها و برگ‌ها خارج گشته، به اتمسفر باز می‌گردد.  

این ابزار می‌تواند ارزیابی‌های مشروحی برای پایش عملکرد مجموعه مشخصی از برنامه‌های آبیاری، پشتیبانی از طرح‌های مدرن‌سازی و نیز کمک به اطمینان از اینکه بهسازی‌ها منجر به دسترسی همه کاربران آب به خدمات آبی مطمئن‌تر، باصرفه‌تر و سازگارتر با تغییرات فزاینده اقلیمی شود؛ ارائه کند.

حسابداری آب به عنوان یکی از ابزار ضروری‌ بالاخص در مناطق کم‌آب، به صورت فزاینده‌ای ترویج می‌شود. این رویکرد شامل ارزیابی منسجم در دسترس بودن منابع آبی است که باید با عوامل اقلیمی ترکیب شده و نیازمند اعمال حق عادلانه– بالاخص تخصیص آب برای کاربری‌های خانگی و صنعتی و نیز برای خدمات گسترده‌تر اکوسیستمی است.

شایان ذکر است، فائو در حوزه تدوین چارچوب‌های مناسب حسابداری و حسابرسی آب مشاوره های فنی به کشورهای عضو ارائه می‌کند.

بر اساس برآوردهای فائو، به ازای هر یک سانتی‌گراد افزایش دما، 7 درصد از جمعیت جهان با کاهش 20 درصدی یا بیشتر منابع تجدیدپذیر آب روبرو می شوند. لذا فائو بر بهبودمدیریت منابع آب به عنوان یکی از حوزه‌های حیاتی در بسیاری از برنامه‌های ملی سازگاری با تغییرات اقلیمی و کاهش آثار آن، در راستای عمل به توافق اقلیمی پاریس، تاکید دارد.

 

خبر برگرفته از سایت فائو

فائو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی