آبیاری بارانی و موضعی و جی آی اس در کشاورزی

در اینجا با انواع سیستمهای آبیاری در کشاورزی آشنا می شوید که شامل انتخاب سیستم، طراحی، اجرا، بهره برداری، نگهداری و... است

آبیاری بارانی و موضعی و جی آی اس در کشاورزی

در اینجا با انواع سیستمهای آبیاری در کشاورزی آشنا می شوید که شامل انتخاب سیستم، طراحی، اجرا، بهره برداری، نگهداری و... است

آبیاری بارانی و موضعی و جی آی اس در کشاورزی

♥ *** راه در جهان یکیست و آن راه راستی است ***♥
شما دوستان عزیز آزادانه و حتی بدون ذکر منبع می توانید از همه مطالب این وبلاگ استفاده کنید.

آب از هر چیزی گران بها تر است

آب از هر چیزی گران بها تر است ، بدون موبایل می توان زندگی کرد ، بدون ماشین می توان زندگی کرد، بدون طلا می توان زندگی کرد و... اما بدون آب بیش از چند روز نمی توان زنده ماند و حیات نابود خواهد شد. پس آب از هر چیزی ارزشمندتر و گران بها تر از هر گنچی است که روی زمین داریم.

فرایند تصفیه آب خیلی هزینه بر و مشکل است وقتی یک لیوان آب را روی زمین میریزیم باید فکر کنیم که در همین بندر لنگه خودمان افراد زیادی بودند یا هستند که آبهای کرم زده آب انبارها را می نوشند و شاید در آینده ای نه خیلی دور مجبور باشیم آب را بصورت بطری یا گالن های بزرگ خریداری کنیم و حتما هم چنین خواهد شد ، چون کمبود آب یک شوخی نیست .

 


واقعا کسانی که آب آشامیدنی به این ارزشمندی را باز میکنند و ساعتها با فشار زیاد مشغول شستن حیاط و ماشین و ... میشوند چطور جواب از بین بردن حق دیگران برای استفاده از آب را به خود و خداوند خواهند داد؟


مهمترین منبع تامین آب باران است که هم در امور نظافت و شخصی و هم درصنایع بسیار حائز اهمیت است. مصرف آب فقط به امور شخصی و مصارف خانگی محدود نمی شودبلکه در صنایع برای خنک نگه داشتن دستگاه ها و موتورها به آب نیاز داریم.
همانطور که می دانیم دمای کره زمین رو به افزایش است. این مسئله توازن میان آب مصرفی و آب مورد نیاز را برهم می زند. بدین ترتیب آب مصرفی بیشتر از ذخایر آبی موجود می شود. این عدم توازن علاوه بر صنایع کشاورزی را هم تحت الشعاع قرار می دهد و انسان را از نعمت داشتن آب تسویه شده و تغذیه مناسب محروم می سازد.

اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که کمبود آب ندارد خوش شانس هستید. تقریبا بیش از یک میلیارد انسان در 45 کشور با کمبود شدید آب مواجه هستند.پیش بینی می شود که ظرف پنج سال آینده حداقل 36 ایالت در امریکا به دلیل مسائل مربوط به دما و رشد جمعیت و مشکل مواد زائد با کمبود آب روبرو شوند.


دکتر پرویز کردوانی متخصص مسائل آب که از چند دهه پیش استاد دانشگاه و از چهره های ماندگار علمی کشور می گوید:
یکی از تحفه هایی که به خیال عوام از نشانه های تمدن و فرهنگ به شمار میرود ، مصرف کردن است تا آنجا که مردم ما خانواده های پر مصرف و پرخرج را خانواده هایی با سطح بالا میدانند . بنابراین کسی که بداند تنها ماده ای که نمی توان از خارج وارد کرد ( آب) است میداند که باید آنرا درست مصرف کند .
. ایران همیشه با مسئله کمبود آب مواجه بوده ، هست و خواهد بود ما باید خومان را آماده کنیم که با شرایط سخت تر از اینهم مدارا کنیم میزان بارندگی منطقه ما یک سوم میزان بارندگی دنیاست و کشاورزی مهمترین فعالیت ما بشمار میرود به همین دلیل به آب بیشتری نیاز داریم چرا که 90% آب کشور صرف کشاورزی میشود .

دکتر کردوانی گفت جامعه ای که آب زیاد مصرف میکند آب بیشتری هم آلوده میکند . ما بهترین و گواراترین آب دنیا داریم و با ندانم کاری و عدم برنامه ریزی صحیح آن را به بدترین آب تبدیل میکنیم وی افزود صرفه جویی خساست نیست بلکه استفاده بهینه و به اندازه نیاز است .
مورد دیگر صرفه جویی در ادارات است در بسیاری از ادارات و سازمانها به دلیل داشتن فضای سبز مصرف آب بی رویه است و هیچ تعهدی در قبال صرفه جویی آب ندارند . دکتر کردوانی درباره اینکه به چه وسیله میتوان مصرف آب منزلش اینمه کاهش دهد میگوید فرهنگ مهمتر از خود صرفه جویی است ما فرهنگ صرفه جویی نداریم ، صرفه جویی نکردن تجدد و تمدن نیست ، عین بی فرهنگی است.
وی در ادامه وضعیت آب کشور را بسیار نگران کننده بیان کرد و افزود هر روز بابرداشت بی رویه از منابع زیرزمینی آب شیرین در حال اتمام واز طرف دیگر در حال شورشدن میباشد با این برداشت بی رویه منابع زیرزمینی در مدت 10 الی 15 سال آینده سفره های آب زیر زمینی به اتمام میرسد . وی در پایان راههای استفاده از آب را اسراف در مصرف آب – امساک در مصرف – صرفه جویی ( درست و بهینه مصرف کردن ) – هدردادن بیان کرد .
دکتر کردوانی توضیح میدهد بعضی ها ممکن است فکر کنند که صرفه جویی خساست است بنابراین مسئله خساست نیست بلکه درست زندگی کردن است.

بعضی از قسمتهای زیر نقل شده از صحبتهای دکتر کردوانی میباشد.
مطلب زیاده برای گفتن اما من بقیه آن را به وجدان انسانی شما و Humanity شما واگذار میکنم. و در اینجا راههایی برای کاهش هدر روی آب و صرفه جویی در مصرف آن برایتان خواهم گفت.


:: راه هایی ارزان قیمت برای جلوگیری از هدر روی آب و صرفه جویی در مهمترین ماده برای حیات بشر::


1- اگرچه توالت و حمام کوچکترین اتاق در منزل است اما حدود 75 درصد آب منزل در این مکان مصرف می شود. در یک دوش گرفتن به طور متوسط به مدت شش دقیقه حدود 60 لیتر آب مصرف می شود. مدت دوش گرفتن خود را به پنج دقیقه یا کمتر کاهش دهید ، از دوش با جریان کم آب استفاده کنید

2- بجای حمام رفتن های طولانی مدت دوش بگیرید. با دوش گرفتن 2-3 برابر کمتر از حمام رفتن آب مصرف می شود.در طول مدت حمام حتما در هنگام شامپو زدن به سر و یا شستن بدن با لیف آب را ببندید.


3- شیر های آبی که چکه می کنند را تعمیر کنید. نشتی ها لوله ها را برطرف کنید .(پیشنهاد می کنم روز ملی رفع چکه کردن شیرهای آب ایجاد شود)

شیر آبی که در هر ثانیه یک بار چکه می کند سالانه 6000 لیتر آب را هدر می دهد که همین میزان آب می تواند آب مصرفی روزانه 40 نفر را تامین کند.


4- از دریچه قطع و وصل آب برای شیرهای آب خود استفاده کنید ( سنسورهای الکترونیکی برای قطع و وصل خودکار شیرهای آب)

 


5- سیفون توالت دشمن آب است در امریکا 18 میلیارد لیتر آب تازه برای فلاشینگ(سیفون) توالت مصرف می شود!


6- از سیفون های دوکاره استفاده کنید(برحسب نوع استفاده شما از توالت کار میکنند). در تکنولوژی جدید تا 67 درصد نسبت به توالت های قدیمی در مصرف آب صرفه جویی می شود. و یا از سیفون های با حجم تانک کوچکتر استفاده کنید.


7- اگر در تابستان می خواهید آب سرد میل کنید اینقدر آب را باز نگذارید تا سردشود. بلکه همیشه یک بطری آب در یخچال داشته باشید.

 


8- در موقع مسواک زدن آب را بیهوده باز نگذارید. در هر دقیقه 10 لیتر آب بهمین دلیل به هدر می رود. قبل از مسواک زدن یک لیوان آب با خود ببرید و با آن دهان خود را بشویید.


9- در زمان شستن میوه ها آب را باز نگذارید. ظرفی را پر از آب کنید و میوه را در آن بشویید و سپس آبکشی کنید.


10- کتری را به اندازه مورد نیاز آب کنید .

11- هنگام شستن ظرف ها آب را بیهوده و با فشار زیاد باز نگذارید ، بعد از شستن ظرفها با اسکاچ آب را با فشار کم باز کنید و بسرعت ظرفها بشویید. متاسفانه وسواس بسیاری از خانمها در شستن ظرف و شستن لباسها و کلا شستشوی زیاد در منزل باعث هدر روی بسیار زیادی از آب است.


12- برای شستن ظروف با مایع ظرفشویی غلیظ باید آب زیادی مصرف کرد. از مایع رقیق شده ظرفشویی استفاده کنیم.

 


13- آبهایی که از شتشوی میوه ها و سبزیها بجای میماند دور نریزید ، آنها را به گلدانها بدهید. باغچه ها و گلدانهایمان را با آب درون لوله آبیاری نکنیم بلکه آب اضافی شست وشوی سبزی و کاهو را پای درخت و گلدانها بریزیم


14- باغچه خانه را در طول روز آب پاشی نکنید و این کار را به عصر و شب محول کنید تا آب بخار نشود. میزان آبی که هر شخص در موقع آبیاری یکساعته باغچه هدر می دهد می تواند مصرف روزانه یک خانواده چهار نفری را تامین کند.

15- ابتکار دیگری که در منزل به می توان به خرج داد، کم کردن فشار آب بوده که با این کار هم خطر ترکیدگی لوله کم میشود و هم اینکه آب کمتری در خانه جریان دارد . برای این کار شیر فلکه اصلی آب را کمی ببندید تا فشار کم شود.


16- تا زمانی به اندازه کل گنجایش ماشین لباسشویی لباس کثیف ندارید از ماشین لباسشویی استفاده نکنید. یک بار استفاده از ماشین لباسشویی با کل ظرفیت کمتر از دو بار با نصف ظرفیت آب مصرف می کند.

 


17-در هنگام شستشوی اتومبیل بجای استفاده از شیلنگ آب از سطل آب استفاده کنید.


18- بجای کاشت چمن در محیط های غیر ضروری که زیاد آب میخواهد از برگ های سبز ( پاپیتال ) که آب نمی خواهند بجای آن بکاریم و پای درختان خانه گونی بیندازیم و پای درختان جلوی خانه در خیابان پوشال بریزیم که مانع تبخیر آب نشوند .

19- از کلیه قوانین و محدودیتهای حفاظت آب که ممکن است در محل زندگیتان اعمال شوند، آگاه شوید و از آن تبعیت کنید.

 

20- از آب حفاظت کنید، چون زندگی ما به آن وابسته است. هیچگاه به دلیل اینکه فرد دیگر مسئول پرداخت آب بهاء است، آب را هدر ندهید.

 


21- برای آب دادن به درختان، درختچه ها، بوته ها و گل ها از آبیاری قطره ای صرفه جویی کننده آب استفاده کنید.

22- از جریان آب به منظور آب شدن یخ گوشت یا دیگر مواد غذایی منجمد استفاده نکنید؛ و برای آب شدن یخ مواد خوراکی منجمد، انرا در هوای آزاد قرار دهید.

23- فرزندانتان را در مورد نیاز به حفاظت از آب آگاه سازید. از خرید اسباب بازیها و سرگرمیهایی که به جریان ثابت آب نیاز دارند، اجتناب کنید.

24- برای نظافت حیاط بجای مصرف آب، بهتر است از جاروب استفاده شود.

25- در باغچه خانه، درختان، بوته ها و چمن های بومی و مقاوم به خشکی که به آب کمتری نیاز دارند و تحمل ماههای گرم تابستان را دارند؛ بکارید. این گونه ها هنگام کاشت، نیازی به آبیاری مرتب ندارند و معمولاً یک دوره خشکی را بدون آبیاری، به خوبی تحمل می کنند در یک منطقه گیاهانی را در کنار هم بکارید که نیازی مشابه داشته باشند. بهتر است از روش آبیاری قطره ای استفاده شود. از کاشت گیاهانی مانند چمن و شمشاد که هر روز نیاز به آبیاری فراوان دارند؛ خودداری کنیم.

26- تمام شیلنگها، اتصالات و شیرها را بطور مرتب کنترل کنید تا از نشتی آب جلوگیری شود. ضروری است برای اطمینان از سلامت لوله ها و شیرهای آب؛ آنها مرتبا کنترل شوند.

 

 

27- در مواقع جایگزینی یا افزودن گل و گیاه در باغچه خانه، گیاهی را انتخاب کنید که آب کمتری را مصرف کند. به این طریق سالیانه تا 2200 لیتر آب برای هر گیاه قابل صرفه جویی خواهد بود.

28- از نصب سیستم های آب تزیینی (مثل فواره ها) اجتناب کنید. مگر اینکه آب در سیستم بازیافت شود. همچنین سیستم را درجایی نصب کنید که تلفات کمی در اثر تبخیر و باد داشته باشیم.

29- لوله های آب منزلتان را عایق بندی کنید، عایق کاری لوله های گرم، روشی است که هدر رفتن آب را قبل از خروج آب گرم کاهش می دهد. لوله های آب گرم را عایق بندی کنید تا برای رسیدن آب گرم به شیر آب لازم نباشد آنرا بی جهت باز بگذارید.

 

 

30- هرگز آبی را که می توان به مصارفی نظیر آبیاری و یا شستشو رسانید، فاضلاب حساب نکنید.

 

31- ماشینهای لباسشویی معمولاً مقداری زیادی آب مصرف می کنند. بنابراین اگر از تعداد دفعات کاربرد ماشین لباسشوئی بکاهید، عملاً در مصرف آب صرفه جویی کرده اید. نیازی نیست که از میزان شست و شوی لباسها بکاهید بلکه فقط صبر کنید تا مقدار لباسهای کثیف باندازه ظرفیت کامل ماشین برسد.

 

32- یک بطری پر از آب یا یک کیسه نایلونی پر از شن و کاملاً در بسته را در مخزن آب توالت فرنگی و یا فلاش تانک قرار دهید تا مصرف آب را در هر بار کشیدن سیفون کاهش دهید. (لازم است این وسایل را در جایی از مخزن قرار دهید که با کار وسایل و اجزای عمل کننده درون مخزن تداخل نداشته باشد).

33- برای نوشیدن آب به جای آنکه شیر آب را به مدت زیادی باز بگذارید، بهتر است ابتدا چند قطعه یخ در لیوان قرار دهید و سپس شیر آب را باز کنید.

34- می توان از آبی که برای شستن سبزیها و دست و صورت استفاده می شود به وسیله لوله کشی آنرا به سمت فلاش تانک هدایت کرد تا از آن به عنوان فلاش تانک در توالت استفاده شود.

35- نشت احتمالی فلاش تانک توالت را با افزودن مواد رنگی به آب آن بیابید. اگر فلاش تانک دارای نشت باشد، ماده رنگی ظرف مدت 30 ثانیه از محل نشت پدیدار می شود. به محض اینکه آزمایش انجام شد، فلاش تانک را بکشید چون ممکن است ماده رنگی به مخزن آب آن آسیب برساند. فلاش تانکهایی که نشتی دارند آب را به داخل کاسه توالت هدر می دهند.

36- در حالی که کمبود آب در شهر احساس می شود لزومی به شستشوی پیاده روی مقابل مغازه و منزل نیست.

37- هنگام احداث ساختمان از کارگران ساختمانی بخواهید از آب تصفیه شده استفاده نکنند.

 

 

38- زمانی که سرگرم آب دادن باغچه و گلهای منزل هستید با شنیدن صدای زنگ تلفن یا زنگ در، بهتر است ابتدا شیر آب را ببندید وبعد به آنها پاسخ دهید.

39- تا حد امکان از آب شرب برای فضای سبز استفاده نشود. باغچه را در شب یا صبح زود آبیاری کنید تا از تبخیر آب جلوگیری شود.


40- نصب کولر در سایه و با استفاده از پوشش مناسب و جلوگیری از نشت آب کولرهای آبی، باعث صرفه جویی زیادی در مصرف آب می شود.

41- زمانی که به مسافرت می روید، ضروری است شیر فلکه بعد از کنتور آب را ببندید.تا از وقوع هر گونه حادثه پیشگیری شود.

42- لازم است گاهی اوقات از لوله کشی ساختمان خود امتحانی به عمل آورید. توصیه می شود تمام شیرهای آب را ببندید و سپس کنتور را کنترل کنید. کار کردن کنتور در زمانی که همه شیرهای آب بسته است دلیل اتلاف آب از لوله های داخل ساختمان می باشد که در نتیجه آن مقدار زیادی آب به هدر رفته و هزینه گزاف آن را شما خواهید پرداخت.

43- هر گونه اتلاف قابل توجه آب را (شکستگی لوله ها، باز بودن لوله ها، هدر روی آب در هر نقطه) به مرکز ارتباطات مردمی آب و فاضلاب تهران (تلفن 122) اطلاع دهید.

 

44- بجای اینکه در حمام چند دقیقه آب را باز کنید تا گرم شود زیر آن سطلی بگذارید و از آن آب برای آبیاری گیاهان یا شستشو استفاده کنید.

 

45-سعی کنید هر روز در جهت صرفه جویی آب، یک کار مثبت انجام دهید. نگران نباشید از این که برخی روش ها در نظر شما کوچک و ناچیز به نظر می آید، زیرا هر قطره آب مهم می باشد. بنا براین به همه آشنایان، دوستان، همسایگان و همکاران محل کارتان یادآوری نمایید در صرفه جویی آب بکوشند.

 

46-هر جا صحنه های هدر رفتن آب مانند لوله های شکسته آب، آب نماهای خراب، منابع آبی دارای نشت که به حال خود رها شده اند و ... می بینید به شرکت آب و فاضلاب آن منطقه و مسئولان مربوطه گزارش دهید تا رسیدگی های لازم انجام شود.

 

47-وقتی در جایی غیر از منزل خود اقامت دارید مثل هتل ها، اماکن اداری، مؤسسات آموزشی و ... به صرف این که قبض آب را شخص دیگری پرداخت می کند، آب را اسراف نکنید و در صرفه جویی آن بکوشید.

 

48-حتما لوله ها و شیرهای منزلتان را بررسی نمایید تا هیچ گونه نشتی آب نداشته باشد، زیرا در بسیاری از منـازل ممکن است نشتی آب پنهـان وجود داشته باشد. می گویید چگونـه ؟ بسیار ساده است. برای این کار می توانید پس از یک دوره 2 ساعته که آبی مصرف نکرده اید، کنتور آب منزل خود را بررسی نمایید، اگر از آخرین رقم مصرفی آب، مقدار بیشتری را نشان می دهد، در جایی از ساختمان منزلتان نشتی آب وجود دارد.

 

49-هنگامی که شیر آب را باز می کنید و منتظر هستید آب گرم در لوله جریان یابد، مقدار آب سردی را که از لوله می رود در ظرفی بریزید تا بعدا از آن در آبیاری گیاهان خانگی استفاده نمایید. این کار بین 400 تا 1200 لیتر آب را در ماه ذخیره می کند.

 

50-مدت دوش گرفتن خود را کوتاه کنید. کاهش این مدت زمان حتی به مدت 2 دقیقه می تواند 2800 لیتر در ماه آب را ذخیره کند. شایان ذکر است با هر دقیقـه دوش گرفتن، بین 20 تا 40 لیتر آب مصرف می شود بنا بر این بهتر است زمان مورد نظر برای دوش گرفتن را کاهش دهید.

 

51-هنگام شستن ظرف ها به جای این که شیر آب را کاملا بر روی ظرف ها باز کنید از جریان کم آب برای شستشوی آن ها استفاده نمایید و برای خیساندن ظروف موقع شستشو با یک آب پاش کوچک آن ها را بخیسانید. این روش باعث ذخیره آب بین 800 تا 2000 لیتر در ماه می شود.

 

52-حتی المقدور برای پوشش و زیبایی فضـای سبـز از چمـن استفاده نکنید و در صورت استفاده، چمن ها را بیش از اندازه کود ندهید، زیرا این مسئله باعث می شود هنگام آبیاری، چمن آب بیشتری مصرف کند. بیشتر از کودهایی استفاده کنید که شامل ترکیبات نیتروژن باشند تا رها سازی آب در داخل خاک به آهستگی صورت گیرد.

 

53-در صورت ذخیره آب در مواقع قطع احتمالی و جیره بندی آب، آب های ذخیره شده را پس از وصل مجدد آب، دور نریخته و بصورت متناسب استفاده نمایید.

 

54- در صورت ذخیره آب در مواقع قطع احتمالی و جیره بندی آب، آب های ذخیره شده را پس از وصل مجدد آب، دور نریخته و بصورت متناسب استفاده نمایید. ( پیشنهاد شده از طرف دوستان)

 

55- نرم افزار تلفن گویا به منظور دستیابی تلفنی مراجعین به اطلاعات خاص و یا برقراری ارتباط مستقیم میان مرکز اطلاع رسانی و سامانه ١٢٢ و مخاطبان بصورت گویا طراحی شده است. با این امکان، ١٢٢ می تواند بدون هیچگونه محدودیتی، اطلاعات سازمانی و خدمات قابل ارائه توسط مرکز را (ضمن طبقه بندی) بصورت گویا و شبانه روزی در اختیار مراجعان تلفنی خود قرار دهد.

شهروندان در تماس با شماره ١٢٢ با گره های زیر مواجه می شوند:

کلید شماره ١ : اعلام حادثه آب و ارتباط با کارشناسان

 کلید شماره ٢ : اعلام حادثه فاضلاب و ارتباط با کارشناسان 

کلید شماره ٣ : سایر موارد ( ١- پیگیری حوادث  ٢- اطلاعیه های شرکت در خصوص قطع آب یا افت فشار  ٣- ضبط پیام و پیگیری آن   )

( پیشنهاد شده از طرف دوستان)

 

 

 

دیشب شیرحمام چکه می کرد دقیقا محاسبه کردم در ۲۴ساعت ۷ لیتر، درماه ۱۶۸ لیتر ودرسال ۲۵۰۰ لیترآب فقط برای یک شیر به هدر میرود!

 

 

 

بقیه راه کارهای مناسب را هم بقیه دوستان بنویسند و اضافه کنند.

بحران آب

خشکسالی

نظرات (۹۱)

  • پرنسس سارینا 👸🏼👑
  • عالی بود ولی لطفا کمترش کنید و گزینه های تکراری رو حذف کنیدن و تنوع عکس ها رو بیشتر کنین ممنونم👨🏻‍🦯💔
    سلام، یکی از راههای جلوگیری از هدر رفتن آب در کشاورزی، ساخت جوی اب پلیمری هست که خیلی سریع و بادوام بالا هست و عمر زیادی هم داره. کشاورزان می توانند این جوی آب آماده را که به شکل ناودانی هست را تهیه و به راحتی در جوی آب قرار بدهند. نصبش هم راحته.
    سلام من آوا هستم این مطلب خیلی خوبه ممنون میشم بیشتر بزارید 🙏🌹
    خر و گاو چرا نمی یاره
    ممنون بابت مطالب ارزشمندتون ...نقاشی های قشنگ و جالبی گذاشته بودید😊😊😊😊🤗🤗🤗🤗
  • زینب دهقان
  • ممنون از راهنمایی ها و مطلبتون واقعا به درد بخور است
    خیلی ممنونم عالییییییییییبییییییییییییییییییببههههههههههههه. متشکرم مبینا هستم ۱۲ ساله از اصفهان خیلی هم از مطب شما دوست عزیز خوشم اومد😘😎😋😋😋😋😋😋😊😊☺😝😜😇💆👯💑👏👏👏👏👏💗💗💗💗💗💗💖👓🐰🐰🐰🐰🐇🌼🌷🌼🌷🌼🌷🌼💮🌸🌹🌺🌻🌱🌷🌿🌵🌳🌲🍇🎈⁦🇭🇺⁩⁦🇭🇺⁩⁦🇬🇬⁩⁦🇮🇷⁩⁦🇮🇷⁩TLog
    سلام کاش میشد عکس و نقاشی هم روی این مطالب درست کنید ممنون و اگه هم میشه مثلاً عکس یه ماشین فانتزی می کشیدید و یه مردی هم رو می کشیدید و اینکه داره آب رو هدر میده حالا این نظر من ولی قشنگتر می شد
    دوستان این مطالب مطالبع خوبی بود
    ولی انگار با این کاره داریم یه گند کاری رو جمع میکنیم
    با ریشه یابی نصف این کارا حذف میشه و اب ذخیره میشه
    مثلا چه لزومی داره آبی رو ک میخوریم
    باهاش بربریم تو توالت خودمونو بشوریم یا حموم کنیم یا وضو بگیریم
    تو کل اروپا با پس اب اینکارا رو میکنن
    آب اشامیدنی فقط برای روشویی هاست
    بعد همه مردم اروپا از ساعت 2 شب تا7 صب اب رو مصرف نمیکنن
    مگر اینکه واس صورت شستن و دستشویی رفتن
    درکل این کارا خوبه ولی زیاد جواب نمیده
  • محمد علیان
  • دوست داشتم.کپی مطالب را در اعلانات لابی مجتمع مسکونی bold می کنم امیدوارم استفاده بشه.
    من استفاده کردم و ازشون در زندگی بهره میبرم ممنونمم
    خیلی عالی بود ممنون
  • سالار هنت زاده
  • خیلی عالی بود اما زیاد است
    سلام.انسان می تواند در آب صرفه جویی کند : 1- موقع مسواک زدن 2 - ظرف شستن 3- وضو گرفتن 4- توالت رفتن 5- غذا درست کردن 6- حمام کردن 7- میوه شستن 8- سبزی شستن شیر آب را ببندد . پشت بام ،راه پله ،حیاط و جلوی در منزل را جارو بزند .
    انسان بخواهد در مصرف همه چیزها صرفه جویی کند ، می کند . حتی در مصرف گاز و برق و حتی خرید خوراک و پوشاک و ..... . انشاءالله که از این به بعد همه در همه چیزها صرفه جویی کنیم .
    خعععلی مسخره بــــــــــــــود عــــــــــــق
    سایت خیلی خوبی بود
    ممنون از این اطلاعات خوب تان
    عاللللللللللللللللللللللللییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی ممممممممممممممننننننننننننننننننننننننننننوووووووووووووووووووووووووووووووونننننننننننننننننننننننننننن
    عاااااااااااااااااااااااااااالی بوووووووووووووود

    سلام

    همانطور که گران کردن بنزین تاثیر چندانی بر ترافیک و آلودگی هوا نداشته گران کردن آب هم مشکل کم آبی را حل نخواهد کرد. اگر نصب بیلبورد و اگهی در نشریات و تلویزیون ورادیو جواب نمیدهد کارشناسان روش های موثرتری را طراحی و اجرا نمایند. بدون شک از سالها پیش باید قطعی آب خصوصا در شهرهای بزرگ اجرا میشد تا کسانی که گوش نمیدهند یا دوست ندارند گوش دهند کمی احساس خطر نموده و به خود آیند.در تهران که هر سو نگاه میکنی آپارتمان میبینی و شاید نظافت حدود 95 درصد این ساختمانها توسط نظافتچی های شخصی یا شرکتی صورت گیردو همانطور که میدانید آنها حتی برای برداشتن یک برگ هم به خود زحمت جاروکردن نمیدهند و همه کار ها را با فشار آب شلنگ انجام میدهند.حساب کنید حجم فراوانی روزانه فقط بابت همین یک مورد در شهرهای بزرگ خصوصا تهران هدر میرود و هیچکس هم نمیتواند جلو این اسراف سرسام آور را بگیرد.تا مردم خطر را حس نکنند و جدی نگیرن هیچ گشایشی حاصل نخواهد شد شوربختانه.
    سلام
    خیلی عالی بود.امیدوارم هممون عمل کنیم.
    خوب بود
    عااااااااااااااالی بود برا درسام استفاده کردم
    عالییییییییییییییییییییییییییییییییییه.من هم مانند سایر دوستان در درسهایم از آن استفاده کردم.
    عاااااااااااااااااااااااالی بوووووووووووووووووود.
    سلام .منم کاری که میکنم اینه که یه پارچ بزرگ رو سینک ظرفشوییم دارم و مواقعی که میخوام چای تازه درست کنم آب باقی مونده کتری از قبل رو تو پارچ میریزم و برای شستن میوه و سبزی یا خیس خوردن ظرفا یا شستن کف آشپزخونه استفاده میکنم .البته ظرفارم نمیزارم اونقدری خشک شن که خیلی نیاز به خیسخوردن داشته باشن .تو رو خدا معضل آب رو جدی بگیرید هر روز اینقد آب برا شستشو هدر ندید
  • مهدی موثق قم
  • سلام .وقت همه دوستان بخیر بله درست است بحران آب تا چند سال دیگر در ایران واقعا جدی است و اگر رعایت نکنیم دچار مشکلات فراوانی میشویم . متاسفانه هیچ یک از ما انسانها هم در مصرف آب رعایت نمیکنیم در ضمن جدیدا اکثر منزل ها استخر دارن و همین استخر ها کلی آب در خود جای میدهند و یا بی رویه ماشین شستن که باب شده و یا جلوی درب منزل یا حیاط را با شیر آب شستن که کاملا غلط است ....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................پس بیاییم با بهینه استفاده کردن آب در صرفه جویی آن دقت کنیم و بحران آب را واقعا جدی بگیریم یک روزی میرسد که آب را در بطریهای کوچک و بزرگ از فروشگاها خریداری کنیم......
  • اصغر رضائی داران
  • سلام مطالب سایت شما برای صرفه جوئی در آب خیلی مفید هستند و منهم از زحمات تان سپاسگذارم . منهم نظر هائی دارم :
    1 - شرکتهای آب و فاضلاب حتمآ باید گشتهای نظارتی راه اندازی بکند و با مشترکینی که جلو خانه شانرا بجای جارو زدن با شلانک میشویند یا ماشین خود را با اتلاف آب تمیز میکنند برخورد شدید داشته باشند و با قطع آب از یک روز تا چند روز آنانرا تنبیه نمایند
    2 - شرکتهای آب و فاضلاب تا کنون در مورد اصلاح انشعابات مشترک در آپارتمانها و مجتمع های مسکونی کوتاهی نا بخشودنی کرده است .متاسفانه بعلت فقر فرهنگی مان و عدم هر نوع کنترل ها میزان مصرف در واحد های مسکونی مجتمع ها بطور باورنکردنی بالا است و هیچ اقدامی در اینمورد بعمل نیامده است . لازمست ضمن ممنوعیت واگذاری انشعابات مشترک نسبت به اصلاح وضعیت انشعابات مشترک قبلی نیز به ترتیبی که مصارف هر واحد مسکونی جداگانه قابل اندازه گیری باشد اقدام سریع معمول گردد .
    3 - حذف توالت های ایستاده یا اورینال در سرویسهای بهداشتی عمومی باعث اتلاف قابل توجه آب گردیده شرکتهای آب و فاضلاب نیابتآ از طرف مشترکان مکانهای عمومی میتوانند مشکل شرعی این نوع توالت ها را براحتی برطرف نموده و امکان نصب مجدد آنها را فراهم کرده و مشکل اتلاف آب در این سرویسهای بهداشتی را بر طرف نمایند .
    با درود و سپاس از مطالب خوب شما
    با توجه به اینکه 90% مصرف آب در کشاورزی است ، هدف گذاری در جهت صرفه جویی در کاهش در این بخش با تشکیل کمپینهای آموزش کشاورزان بسیار مهم است . تصور کنید تنها 10% در بخش کشاورزی صرفه جویی شود به اندازه کل مصرف آب شرب ( 7% کل سهم شرب و 3% سهم صنعت ) موثر خواهد بود. البته در کلیه یک بخشها نیاز به کار است.
    پاسخ:
    بله کاملا درست است، صرفه جویی در بخش کشاورزی تاثیر بسیار زیادتری دارد.
    سلام اگه میشه اینارو به تلویزیون بیارید
    سلام .مطالب بالا خوب بود .من در منزل چند راه برای صرفه جویی در آب استفاده میکنم که به دوستان پیشنهاد میکنم.
    قرار دادن تشت در سینک ظرفشویی و آبهای شستن برنج ، سبزیجات و آبهایی که بدون کف هستند را برای آبیاری گلدانها به کار می بریم .
    آبهای استفاده شده توسط لباس شور .آبی که با کف همراه است را برای شستن تراس استفاده میکنم و آب کشی پایانی را در مخزنی ذخیره و برای باغچه استفاده میکنم.
    در پارکینگ منزل مخزن قرار داده ایم و آب حمام که شامل دوش گرفتن آخر می شود و بدون کف می باشد را برای شستن ماشین و پارکینگ به کار می بریم.
    خوب بود ولی برای بزرگ ترها.ما که کوچیک تریم چیکار کنیم.
    عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالی بود مرسی
    سایت خیلی خوب و اموزنده ای دارین ولی تحقیق من در مورد اینکه چجوری از اب برای اب دادن گلدان ها صرفه جویی کنیم. اگه میشه زود پاسخ دهید
    مطالبتون واقعا عالی و آموزنده هستن . خواستم ازشون برای تهیه ی روزنامه دیواری استفاده کنم . با اجازه .ممنون
    خیلیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی عالی بود من که گوش میدم
  • علی رضا منصوریان
  • چند راهکار دیگر برای صرفه جویی در مصرف آب به ذهنم رسید. اگر خواستید به اطلاع همه برسونید.
    1- خانم ها می تونند موهاشون را کوتاه کنند تا هم آب برای شستشوی آن کمتر مصرف شود هم شامپو.
    2- موقع دوش گرفتن میشه یک لگن زیر پاهامون بگذاریم تا آب کف ها جمع آوری شود و برای آبیاری باغچه استفاده شود.
    3- موقع پاک کردن بینی اول با دستمال کاغذی پاک کنیم بعدش بریم توی دستشویی.
    4- اگر نزدیک باغچه هستیم و خواستیم دست یا صورتمون را بشوییم یا ظرف بشوییم و... توی باغچه این کار را انجام دهیم ته توی دستشویی یا ظرفشویی.
    5- حتی الامکان سعی کنیم همه کارهایی که با آب مرتبط هستند رو با هم و همزمان انجام بدیم. مثل استحمام، شستن دست و صورت ، وضو گرفتن،مسواک زدن، تف انداختن،تمیز کردن بینی و... .
    6- میشه آب باران را به طرق مختلف جمع آوری کرد و برای مصارف گوناگون استفاده کرد. مخصوصا توی شهرهای شمالی که بیشتر باران می آید.
    7- بعضی مواقع که هر دو دستمون کاملا و در هر لحظه آزاد نیست و می خواهیم چیزی را بشوییم یا کاری شبیه این ، یک سطل نزدیک خودمون بگذاریم و به جای استفاده مستقیم از شیر آب از یک شیلنگ استفاده کنیم تا اون لحظه هایی که شیر آب باز هست و ما به دلیل درگیر بودن دستمون نمی تونیم از آب استفاده کنیم سر شیلنگ رو داخل اون سطل بگیریم تا آب جمع آوری شود و برای مصارف دیگر استفاده گردد.
    واقعاااااااااااااااااااااا عالی بود ولی کوگوش شنوا.
    ازبین تمام مردم حدودا 20% مردم به صرفه جویی آب اهمیت می دهند.
    سلام خوبه ولی همه که گوش نمی دهن ای کاش گوش میدادند خودم هم اول اینطوری بودم با خوندن این مطلبا چیزی فهمیدم
    خیلی عالی بود
    عالی بود
    برای درسم استفاده کردم
    ممنون خیلی عالی بود من برای درسم استفاده کردم.باز هم ممنون
    وبلاگتون عالیه من برای روزنامه دیوار استفاده کردم اشکال نداره.
    و واقعا مطالبه قشنگی بود😁
    سلام عالی بود لذت بردم
    عالیه
  • آیلین کیا
  • واقعاً خودت تعداد چکه کردنارو شمردی
    پاسخ:
    شما در مثلا یک دقیقه یا پنج دقیقه می شمارید میریزید در یک ظرف مدرج بر حسب میلی لیتر  بعد ضرب و تقسیم میکنید حساب میشود. سخت نیست
    IM lionel messi
    سلاممممممممممم ممنون دستتون درد نکنه عاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالی بووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووود
  • مهراوه شریفی نیا
  • عالی بود من بازیگر فیلم کیمیا هستم در نقش کیمیا
  • ابوالحسنی
  • سلام

    خدا خیرتون بده که اطلاع رسانی می کنید. اگر بشه کلاس برای افراد گذاشت تا فرهنگ سازی بشه خیلی خوبه

    ممنون
    نپسندیدم
  • الـــــــــــــناز
  • واقعا خوب بود.



    ممنون از مطلب های زیباتون.
    با سلام در مکانهایی مثل روشویی و سینگ ظرفشویی و...... که شیر پیسوار داره میتوان فشار آب را کم کرد تا همه اعضای خانواده اجبارا کمتر مصرف کنند.
    خیلی چرت بود
    واقعا که آه
    سلام ... شاید نظرم و خیلیا قبول نکنن ... ولی برای اینکه این مردم مثلا متمدن ایران متوجه بشن که چقدددررررر این کمبود اب جدیه هیچچچ راهییییی نیستتت به جزز اینکه اب بهارو برای یه مقدار بیش از استاندارد 3 یا 4 برابر کنن .... به کی قسم که این بزرگترین نعمتتت خدااااا نباشههه زندگیی میشه جهنمم ... هر روز با دیدن یسری صحنها که بعضیها چجوری با اب بازی میکنن اتیش میگیرم انقدرم که بیشعورا نمیشه بهشون گفت بالا چشمت ابروه مردک !! ای اقا تنها راش همینه یا علی
    سپاس از مطالب خوبتون اگر تو تلویزیو رادیو بروشو و....‌راهکارهارو میگفتد و مردم بیشتر متوجه میشدن بجای یک چیزهایی که بدرد نمیخوره این چیز های آموزنده به مردم یاد میدادن دوست عزیزی که نوشتی کولر گازی بهتره کولر گازی بیشتر هوارو گرم میکنه باید روش دیگه استفاده کنن ساخت خانه ها . خانه هارو طوری بسازند که نیازی به کولر گازی نبا شه و...... باتشکر
    دوما:بعضی از سران دزد ما به جای اینکه اجازه بدن کولر ابی تولید بشه بیان چکار کنن،جلوش بگیرن و کولر گازی تولید کنن،درضمن هزینه را هم کمرش بشکنن که همه بتونن بخرن،مثلا رییس دزد شرکت برق به خودش نمیگه که احمق بیا پول برق بیار پایین که راحتتر تولیدش و هزینه اب ببر بالا که مردم هدر ندن،متاسفانه چون تو مملکت ما دزدهایی مثل اینا هست و یک بره گوسفند زندگی میکنن راهکار ها همش الکی،وگرنه این راهکارهارو یک بچه هم خودش میدونه....اما باز هم خسته نباشید و متشکر از سایتتون....ولی حالا که این سایت راه انداختین بیاین فکر کنین که چکار کنیم اب هدر نره ....مثلا یک سیستم تو حیاط یک ساختمون 4 طبقه درست بشه که اب بشه تصویه کرد و بری دوش گرفتن و wc بشه برگردوند تو ساختمون....
    با سلام.من راه کاراتون خوندم اما میدونید که فایده نداره،چرا؟؟؟؟چون که در حد یک سایت،اینا باید به جای این چرت و پرتایی که همش تو تلویزیون میزارن که یا جنگ یا یمن یا عراق که سر به تن هیچ کدومشون نباشه،4تا نکته اموزشی نشون مردم بدن،مثلا برای اون دسته از انسانهای بی فرهنگ که از یک گاو نفهم تر هستن باید گذاشته بشه که بعد چند مدت تو ذهنشون بره....
    سسسسسسسسسسسسسسسسسلام چی طورید راستی من فقط می خواستم بگم که مطلب جالبتون روبرای پاور پوینتم گرفتم اکشال که نداره؟
    پاسخ:
    سلااااااااااااااااااااااااااااااام! هر طور میل دارید استفاده کنید.
    اینجا در این سایت هم در قسمت مدیریت مصرف مطالب جالبی هست http://www.abdasht.ir/
    باحال بود بازم از این مطالب بزارید لفظا
    پاسخ:
    اینجا در این سایت هم در قسمت مدیریت مصرف مطالب جالبی هست http://www.abdasht.ir/

    عالی بود

    چرا فقط درمورد آب؟؟؟؟؟

    خب شیر اب را می بستی
    ل

    نرم افزار تلفن گویا به منظور دستیابی تلفنی مراجعین به اطلاعات خاص و یا برقراری ارتباط مستقیم میان مرکز اطلاع رسانی و سامانه ١٢٢ و مخاطبان بصورت گویا طراحی شده است. با این امکان، ١٢٢ می تواند بدون هیچگونه محدودیتی، اطلاعات سازمانی و خدمات قابل ارائه توسط مرکز را (ضمن طبقه بندی) بصورت گویا و شبانه روزی در اختیار مراجعان تلفنی خود قرار دهد.

    شهروندان در تماس با شماره ١٢٢ با گره های زیر مواجه می شوند:

    کلید شماره ١ : اعلام حادثه آب و ارتباط با کارشناسان

     کلید شماره ٢ : اعلام حادثه فاضلاب و ارتباط با کارشناسان 

    کلید شماره ٣ : سایر موارد ( ١- پیگیری حوادث  ٢- اطلاعیه های شرکت در خصوص قطع آب یا افت فشار  ٣- ضبط پیام و پیگیری آن   )

    پاسخ:
    سپاس از شما دوست عزیز پیشنهادتان اضافه شد.
    در صورت ذخیره آب در مواقع قطع احتمالی و جیره بندی آب، آب های ذخیره شده را پس از وصل مجدد آب، دور نریخته و بصورت متناسب استفاده نمایید.
    پاسخ:
    سپاس از شما دوست عزیز پیشنهادتان اضافه شد.
  • ابی که دارد هدر می رود
  • وبلاگتون مهشره من که خیلی از این وبلاگ استفاده کردم ممنونم این مسائل به ما کمک خیلی زیادی می کنه امیدوارم همه ی مردم از این وبلاگ استفاده کنند ممنونم
    پاسخ:
    سپاس از شما دوست عزیز
    سلام خیلییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی عاللللللللللللللللی بووووود مرسی
    واقعا نمیدونم چه جوری ازتون تشکر کنم
    من با اجازتون از این مطالب عالی واسه تحقیق برای روز شنبه استفاده کردم
    تشکر از وب لاگ خوبتون
    پاسخ:
    سلام بر شما دوست عزیز خیلی خوشحالم هر طور میل دارید می توانید از مطالب استفاده کنید.
    سلام
    گی موس ها
    عزیزنم در روبه روی خانه مادربزرگم یک رودخانه فصلیست دقت بفرمایید فصلی نه تالابی به خطر میاتد نه کشاورزی دیشب من دقیقا حساب کردم ماشین حساب خراب شد یکی نیست چلوش بند بنده  تا کی میخوایم نکه دماغتون ببینین گرچه این راهکار ها خوب ولی  باید به دنبال راهکار اساسی بود
    بنده می خواهم ازاین مطالب در صورت نبود ایراد در مقاله ای که می خواهم انجام دهم استفاده کنم البته با نام خود وبلاگ.عــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــالـــــــــــــــــــــــــــــــــی بـــــــــــــــــــــــــــــــــــــود
    پاسخ:
    سلام دوست عزیز شما آزاد هستید هر طور میل دارید از مطالب این بلاگ استفاده کنید.
    واقعا جالب بود 

    خاک تو سرتون
    واقعا به چه امید این وب سایت وباز کردید
    عال بود.

    واقعا" ممنون

    عالی بود عععععععععععععععععععااااااااااااااااااااااااللللللللللللللللللللللللللللییییییییییییییییییییییییی

    خیلی خوب بود


    خیلی خوب بود


    عالیه
  • فاطمه سادات
  • سلام خیلی ممنون ازراهکارهای مفیدتون


    خیلی نوشته ها عالی بودن

    سلام
    راحل های خوبی بود***
  • مرجان دورقی
  • خیلی خوب بود ممنون
    الناز سلام خوبی ؟ خیلی وقته که ندیدمت . چطوری ؟ من و یادته غزاله اسمعیلی ام . ( کلاس 1-2)با هم بودیم!
    سلام  عالی بود من این و برای مدرسه ام میخوام ببرم . ( یعنی الآن نوشتم و شنبه میخوام ببرم. راستی:عععععععععععععععععععععععااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالللللللللللللللللللللللیییییییییییییییییییییییییی     ببببببببببببببببببببببببوووووووووووووودددددددددددددد.......................
    پاسخ:
    خوشحالم که مورد استفاده شما دوست عزیز قرار گرفت و موفق باشید
    عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بووووووووود
    بی مزه ها !!!
    عکس 3و4و6 اصلا خوب نبود !!!
    6 که از همه بد تر !!!
    ایشششششش
  • زیبا کاوه یی
  • با سلام و آرزوی سلامتی برای شما به دلیل اهمیت زیادی که صرفه جویی در مصرف آب به خصوص این روزها دارد با اجازه مطلب شما را با نام خودتان و اشاره به آدرس وبلاگ در سایت قرار می دهم.
    پاسخ:
    سلام بر شما، مرسی نظر لطف شماست و خوشحال میشم از مطالب این بلاگ هرطور میل دارید استفاده کنید
  • اینجا را کلیک کنید
  • فرصتی ویژه برای دارندگان وبلاگ – ابتدا به سایت مراجعه کنید سپس با ایمیل ما تماس بگیرید.....

    برای ورود به سایت کافیست لینک زیر را در مرورگر خود کپی کنید سپس اینتر را بزنید

    http://css.us.pn/page-SaleofGoods-28256.html

    آدرس ایمیل

    Sidanvb@yahoo.com

     

    سلام خدمت مدیر سایت از مطالب با ارزشتون ممنونم من تمایل دارم با سایت شما تبادل لینک کنم اگر مایلید مارا با عنوان (دانلود بازی و نرم افزار ) و آدرس (www.tasports.rozblog.com) در لینک های سایتتون قرار دهید ، بعد از طریق نظرات وبم خبردهید تا لینک شوید ممنون با تشکر

    TA DOWNLOAD سایت بازی و نرم افزار

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی