آبیاری بارانی و موضعی و جی آی اس در کشاورزی

در اینجا با انواع سیستمهای آبیاری در کشاورزی آشنا می شوید که شامل انتخاب سیستم، طراحی، اجرا، بهره برداری، نگهداری و... است

آبیاری بارانی و موضعی و جی آی اس در کشاورزی

در اینجا با انواع سیستمهای آبیاری در کشاورزی آشنا می شوید که شامل انتخاب سیستم، طراحی، اجرا، بهره برداری، نگهداری و... است

آبیاری بارانی و موضعی و جی آی اس در کشاورزی

♥ *** راه در جهان یکیست و آن راه راستی است ***♥
شما دوستان عزیز آزادانه و حتی بدون ذکر منبع می توانید از همه مطالب این وبلاگ استفاده کنید.

چه بسا که این جمله کلیشه ای و تکراری " بیشتر خاک ایران در کرانه های خشک  و نیمه خشک با بارندگی متوسط زیر 250 میلیمتر در سال قرار گرفته است" را شنیده باشید، اما چقدر به آن و پیامدهای آن فکر کرده اید؟ بهتر است این بار به چند نمونه آماری که در اینجا ملاحظه خواهید کرد کم ییشتر اندیشه کنید.

 

وضعیت آب های ایران
با توجه به قرارگرفتن ایران در نواحی خشک و نیمه خشک، مقدار بارندگی و حجم آب های ایران به اندازه کافی نیست و ریزش های جوی در همه جا به یک اندازه فرو نمی ریزد. مشکل آب در کشور ما علاوه بر کمبود ریزش های جوی، بالابودن میزان تبخیر است. یعنی بخش اعظم آب های ناشی از بارندگی طی فرآیند تبخیر، بخار شده و از دسترس خارج می شود که آن را تبخیر واقعی می نامند. علاوه بر تبخیر واقعی باید به تبخیر بالقوه توجه کرد. یعنی مقدار آبی که از دسترس باشد به وسیله خورشید تبخیر می گردد. میزان تبخیر بالقوه بیشتر از تبخیر واقعی است زیرا معمولاً آبی که برای تبخیر در محیط وجود دارد، کمتر از توانایی آن محیط برای تبخیر می باشد.


منابع آب ایران
کشور ایران، با اینکه 1.1 درصد از مساحت خشکی های جهان را به خود اختصاص داده،‌فقط 0.34% از آبهای موجود در خشکی های جهان را در اختیار دارد. از سوی دیگر در اغلب مناطق ایران، ریزش های جوی اکثراً در فصل بهاری صورت می گیرد که نیاز چندانی به آب برای فعالیت های کشاورزی نیست همچنین ، ریزش های جوی به طور یکسان در کشور فرو نمی بارند و برخی مکان ها بارندگی بیشتر و برخی بارندگی کمتر دریافت می کنند. محدودیت منابع آب و توزیع فصلی نامناسب بارندگی نشان می دهد که ابتدا باید ظرفیت منابع آب های موجود سطحی و زیرزمینی کشور را به خوبی شناسایی و مطالعه کرد تا برنامه ریزی جامع ای برای بهره برداری صحیح از آنها صورت گیرد.

  • آیا می دانید میانگین بارندگی در سطح کشور 250 میلیمتر در سال می باشد
  • آیا می دانید  متوسط بارش های سالانه در کشور  413 میلیارد متر مکعب است.
  • آیا می دانید میانگین بارندگی در جهان حدود 800 تا 820 میلیمتر است (بیش از 3 برابر ایران)
  • آیا می دانید که بیش از 70% نزولات تبخیر و به جو باز می گردد.
  • آیا می دانید که میزان کل آب کشور پس از تبخیر (و با احتساب 8 میلیارد متر مکعب ورودی) حدود 130 تا 132 میلیارد متر مکعب است.
  • آیا می دانید که با توجه به محدودیت ها و شرایط جغرافیایی کشور ، حداکثر 80% از پتانسیل فوق، قابل استفاده می باشد.
  • آیا می دانید مصرف سالانه آب در بخشهای شرب، کشاورزی و صنعت 90 میلیارد متر مکعب است.
  • آیا میدانید با توجه به رشد جمعیت و توسعه، امکان استفاده از ظرفیت های باقیمانده، بسیار اندک است.


مفهوم و اثرات خشکسالی
خشکسالی جزء بلایای طبیعی نا محسوس است
خشکسالی حالتی نرمال و مستمر اقلیم است و در یک دوره زمانی حادث می شود.
خشکسالی را نباید صرفاً بعنوان پدیده ای کاملاً فیزیکی یا طبیعی در نظر گرفت، تأثیرات آن در جامعه ماحصل ایفای نقشی ما بین یک رخداد طبیعی (بارش کمتر از حد انتظار) و نیاز مردم به منابع تأمین آب می باشد.
تمامی جوامع در ابعاد اقتصادی، زیست محیطی، توسعه و غیره از خشکسالی آسیب می بینند.
کشور ما در یکی از مناطق خشک و نیمه خشک جهان قرار گرفته است و خشکی جزء فطرت و صفت آن است ، تغییرات شدید مقدار بارش، شدت و پراکنش زیاد بارندگی و نوسانات دما از خصو صیات این مناطق است . خشکسالی نیز بعنوان یک عارضه موقت مناطق را حادتر می کند .
خشکسالی در ابعاد مختلف ، برنامه ریزی توسعه ای کشور را دچار رکود نموده و بحران های گسترده سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی بصورت پنهان بوجود می آورد.
خشکسالی در سالهای خیر بر منابع آب ، کشاورزی ، تولیدات دامی ، مراتع ، مهاجرت ، طغیان افات و بیماریهای گیاهی ، بهداشت و درمان تاثیر سوء بسیار زیادی داشته است.

 

 

to be countinue...

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی