آبیاری بارانی و موضعی و جی آی اس در کشاورزی

در اینجا با انواع سیستمهای آبیاری در کشاورزی آشنا می شوید که شامل انتخاب سیستم، طراحی، اجرا، بهره برداری، نگهداری و... است

آبیاری بارانی و موضعی و جی آی اس در کشاورزی

در اینجا با انواع سیستمهای آبیاری در کشاورزی آشنا می شوید که شامل انتخاب سیستم، طراحی، اجرا، بهره برداری، نگهداری و... است

آبیاری بارانی و موضعی و جی آی اس در کشاورزی

♥ *** راه در جهان یکیست و آن راه راستی است ***♥
شما دوستان عزیز آزادانه و حتی بدون ذکر منبع می توانید از همه مطالب این وبلاگ استفاده کنید.

سالیکورنیا Salicornia.L. یک جنس از گیاهان یکساله خانواده کنوپودیاسه استکه به صورت گیاه علفی با ساقه های آبدار و گوشتی ظاهر میشود و به طور طبیعی در سواحل دریا و حاشیه مانداب های شور رشد و تکامل یافته است. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که این گیاه توانایی بالایی درتولید دانه های سرشار از روغن دارد. عملکرد دانه این گیاه مناسب بوده و دانه این گیاه حاوی 28 % روغن می باشد که این گیاه را به عنوان گزینه مناسبی برای تولید دانه های روغنی مطرح می سازد. برای بررسی رشد ونمو سالیکورنیا این تحقیق در پژوهشکده بیوتکنولوژی کرج در سال 87 انجام گرفت. در مقایسه میانگین تیمارهای شوری بیشترین رشد و ماده خشک تولید شده را در شوری 200 میلی مولار بدست آمد وکمترین مقدار وزن خشکدر بیشترین تیمارشوری یعنی 600 میلی مولار بدست آمد. با توجه به اهمیت سالیکورنیا به عنوان یک گیاه هالوفیت که قابلیت زراعت با آب دریا را دارد می توان امیدوار بود با پیشبرد تحقیقات در این زمینه بسیاری از اراضی شور سواحل جنوبی ایران که به صورت غیرقابل کشت رها شده اند به کشت این گیاه اختصاص یابند و با توجه به اهمیت روغن به عنوان یک کالای استراتژیک، روغن حاصل از دانه های این گیاه می تواند به خود کفایی در این زمینه کمک نماید.

گیاه مقاوم به شوری آب موسوم به سالیکورنیا در حوزه دریاچه ارومیه نیز کشت می شده است.
 گیاه سالیکورنیا دارای خصوصیات برجسته اقتصادی و زراعی از جمله وجود مقدار زیادی روغن و پروتئین است و میزان قابل توجهی علوفه با کشت این گیاه تولید می شود. باتوجه به این که پراکنش این گیاه در مناطق شور و باتلاقی است لذا اراضی حاشیه دریاچه ارومیه مناسب ترین مکان برای پرورش و تولید این گیاه محسوب می شود.ایوب ایرانی فام، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی می گوید: تحقیق در زمینه میزان حساسیت گیاه در زمان جوانه زنی نشان داده است که اگر آب دریا برای آبیاری این گیاه به میزان بسیار کمی رقیق شود، گیاه رشد بسیار خوبی خواهد داشت.وی با بیان این که این گیاه توانایی پاکیزگی محیط از آلودگی نفتی را دارد یعنی به نوعی می تواند آلودگی نفتی موجود در خاک را تجزیه کند، گفت: گیاه سالیکورنیا به عنوان گیاهی شورزی و نمک خواه شناخته می شود، برگ های آبدار نمکین آن در گرمای بالاو خاک فقیر با مقداری بیشتر از آبیاری معمول آن هم آب شور، رشد و نمو می کند و گیاهی کارا برای بیابان زدایی است. ایرانی فام با بیان این که این گیاه توانایی بالایی در تولید دانه های سرشار از روغن دارد، افزود: عملکرد دانه این گیاه مناسب بوده و حاوی 28 درصد روغن است که آن را به عنوان گزینه مناسبی برای تولید دانه های روغنی مطرح می کند.

 

 با بررسی‌های صورت گرفته بر روی این گیاه مشخص شد که کشت آن با آب دریا می‌تواند باعث رونق کشاورزی با آب دریا شود.  کشت گیاه سالیکورنیا در سواحل دریایی و آبیاری آن با آب شور دریا امکان پذیر است.

این گیاه در مناطقی که باتلاقی و شورهستند مانند دریاچه ارومیه، قم، باتلاق گاوخونی، سواحل خلیج فارس تا دریای عمان، خراسان جنوبی و بخشی از گرگان رشد می‌کند، در واقع پراکنش این گیاه در مناطق شور و باتلاقی است.

سالیکورنیا که گونه‌ای از کیاهان هالوفیت(شوری پسند) است دارای دانه‌هایی است که پروتئین و روغن موجود در آن معادل سویا است و به نوعی گیاه روغنی محسوب می‌شود. محققان امریکایی بر روی این گیاه مطالعات فراوانی را انجام داده‌اند اما تا به حال در ایران بر روی این گیاه مفید و مغفول‌مانده مطالعه‌ای صورت نگرفته است.

 

ویدئوی گیاه سالیکورنیا در آپارات

نظرات (۶)

سلام ممنون از مطالب خوبتون
میخواستم بدونم این گیاه با شوری 24500 میکرو موز سازگاره؟؟؟
پاسخ:
متاسفانه من تخصص ویژه ای در سالیکورنیا ندارم . اما احتمال زیاد بله می تواند چون شوری آب دریا حدود ۴۰ هزار است.
  • حسن عسگری ثابت
  • با سلام و عرض خداقوت خدمت دوستان و اساتید گرامی به استحضار می رسد هم اکنون طرح کشت دو نوع سالیکورنیا در سازمان اقتصادی کوثر در حال اجرا میباشد. که اینجانب نیز عضو تیم فنی هستم.
    مطلب جالبی بود ممنون
  • امیررضا محمدی
  • با سلام ظاهرا طرح های تحقیقاتیبا بذر آمریکایی صورت گرفته که مناسب با شرایط اقلیمی ایران نیست و حتی می تواند برای اکوسیستم ایران خطرناک هم باشد. آیا بذر بومی وجود دارد و رشد آن مناسب هست؟
  • شرکت مهررخشان
  • این طرح شرکت مهررخشان در استان فارس به صورت پایلوت اجرا کردند
    و بذر آن شرکت مهررخشان دارد تلفن 07132318543
    سلام. شما فرمودید که:
    گیاه مقاوم به شوری آب موسوم به سالیکورنیا در حوزه دریاچه ارومیه نیز کشت می شده است.
    اگه امکان داره اطلاعات مستند از کشت سالیکورنیا را برای ما ارسال نمایید؟؟
    با تشکر
    سعید احمدی . ۰۹۱۳۲۹۳۵۳۱۳
    پاسخ:
    سلام بر شما من شخصا ندیدم در کنار دریاچه ارومیه کاشته می شده است و از منابع دیگری این مطلب را نوشتم لطفا به ویدئوی بسیار خوبی که در زمینه گیاه سالیکورنیا در زیر همین مطلب هست مراجعه کنید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی